Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu  



"Taklitler, Asıllarını yaşatırmış."
Go Back   Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu > :: Üyeler & Ziyaretçilere Özel :: > Bunları Biliyor musunuz ?
Ücretsiz Kayıt ol veya Üye Girişi yapın.
Bunları Biliyor musunuz ? Bilmeniz gereken tüm bilgileri ve detayları biliyormusunuz ?

Forum Renkli - Türkiye'nin En Renkli Eğlence ve Paylaşım Platformuna Hoşgeldiniz.
Forum Renkli'ye Hoşgeldiniz. Forumumuza ücretsiz KAYIT olarak, forumumuzda bilgi alışverişi yapabilir ve aramıza katılıp samimi dostluklar kurabilirsiniz.

Forumumuzda bizimle birlikte paylaşıma katılmak için buradan üye olabilirsiniz.



veya Facebook üyeliğiniz ile sitemize kayıt olabilirsiniz.
Etiketli Üyeler Listesi

Yeni Konu Aç Cevap Yaz
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 07 Ocak 2013, 22:45   #1 (permalink)
Black-Box

Black-Box - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 22 Aralık 2012
(Mesajlar): 59
(Konular): 35
Renkli Para : 7801
Aldığı Beğeni: 14
Beğendikleri: 0
Ruh Halim: Saygin
Standart Arabesk Müziğinin Tarihçesi

Arabesk, Türkiye'ye özgü, oryantal bir halk müziği türü. Genellikle duygusal olan şarkı sözleri; umutsuz aşkları, günlük dertleri, umutsuzluğu ve başarısızlığı konu edinir. Küçük bir kısmı ise entrümantaldir.
Fransızcadan Türkçeye geçen[1] arabesk sözcüğü "Arap tarzı" anlamına gelir.[2] Arabesk, Arap müziği değil; Arap ezgilerinden ve usûllerinden esinlenen bir Türk müziği türüdür. Klasik Arap müziğinin klasik Türk müziğinden geniş ölçüde ayrılması sebebiyle Arap müziği Türkiye'de benimsenmemiş, fakat sonra Türk sanat müziği ve Türk halk müziğine Arap ezgileri ve usûlleri eklenerek arabesk müzik doğmuştur.



Tarihçesi


Türkiye'de arabesk şarkı şekli ilk kez 1940'lı yıllarda Haydar Tatlıyay ve diğer birkaç şarkıcı tarafından ortaya çıkarılmıştır.[kaynak belirtilmeli] 1938 yılında Arapça şarkılar yasaklanmış fakat bu müziği çalan Kahire Radyosu, Türkiye'de de çektiği ve sevilerek dinlendiği için bu yasak başarılı olmamıştır. 1960'lı yıllarda Orhan Akdeniz, Ahmet Sezgin, Abdullah Yüce ve Hâfız Burhan Sesyılmaz gibi bazı şarkıcılar Araplardan alınan raks müziğini Türkçe şarkılar için kullanmışlar ve böylece Türkçe arabesk ortaya çıkmıştır.
Daha sonra Orhan Gencebay gibi bazı şarkıcılar arabeski Anglo-Amerikan rock 'n' roll müziği ile birleştirmiş, İbrahim Tatlıses, Ferdi Tayfur, Müslüm Gürses, Emrah, Mahsun Kırmızıgül ve Hakkı Bulut gibi isimlerse arabeskin en ünlü icracıları arasına katılmıştır. Arabesk, zamanla kendi içinde Arabesk-pop, Arabesk-rock gibi alt başlıklara ayrılmıştır.


Günümüzde Arabesk

'Arabesk' müzik bir zamanlar varoşların, minibüs şoförlerinin müziği olarak görüldü. İnsanlar arabesk dinlediğini söylemekten çekiniyordu. Fakat gel zaman git zaman iş değişti.






Bir dönem çaresizlerin müziği olarak sükse yapan arabesk önce pop müziğe, ardından da rock'a sızdı. Şimdi ise pop sanatçıları arabesk albümleri yapmaya başladı. Nişantaşı'nda Müslüm Gürses, Hakkı Bulut dinlemeyen kitle Şevval Sam'la, Işın Karaca ile arabeske selam durmaya başladı!


Pop müzik albümlerinin ilk defa görücüye çıktığı müzik marketlerden bu defa arabesk şarkılar yükseliyor. Şevval Sam, arabesk müzik söylemekle kalmamış bir de adına 'Has Arabesk' demiş. Yoksa bu aylar öncesinden başlayan "Arabesk döndü mü?" tartışmalarını haklı kılan bir çalışma mı? Bir zamanlar dolmuş şarkısı olarak görülen, varoşlardaki insanların itibar ettiği, dinlerken adeta yaşadığı ama birçok kimsenin de görmezden geldiği arabesk bu defa daha itibarlı bir şekilde geri mi dönüyor? Yoksa Hasan Bülent Kahraman'ın dediği gibi birileri arabesk romantizmi mi yapıyor?


Önce rock grupları arabeske sahip çıktı. Mor ve Ötesi, Fairuz Derin Bulut, İstanbul Arabesque gibi bir çok genç rockçı arabesk şarkıları seslendirdi. Daha sonra Göksel arabesk şarkı söyleyip herkesi şaşırttı. Yakın zamanda Işın Karaca 'Arabesgue' diye bir albüm çıkardı, ardından Şevval Sam 'Has Arabesk' albümüne imza attı. Sertap Erener son albümünde Hakkı Bulut bestesi olan 'İkimiz Bir Fidanız'ı seslendirdi. Bir zamanlar insanlar arabesk dinlediğini söylemekten utanırken İzel gibi sanatçılar 'Arabesk dinlemekten zevk duyuyorum.' demeye başladı. Yani anlaşılan geçmişte yapılan arabesk müziğe bundan sonra sahip çıkacak ve yeniden seslendirecek pop şarkıcılar da sırada bekliyor! 70'lerde, toplumun damarlarına giren arabesk müzik yeniden konuşuluyor, adeta yeniden şahlanıyor!


'Darbe' bile arabeski geri döndüremez!


Orhan Gencebay, Ferdi Tayfur, Müslüm Gürses, Hakkı Bulut... Onlar arabeskin babaları olarak 70'lerde, 80'lerde geniş kitlelere ulaştı. Yaptıkları albümler yok sattı. Onları dinleyenler şarkılarında o kadar kendilerini buldular ki dertlerine, umutlarına tercüman olanı bu insanları 'baba' olarak gördüler. Onlar kente gelmiş köylüler yani varoşların sahibi fakirlerdi. Varoşlar arabeskle yaşarken "elit kesim" adeta arabesk müziği aşağılanmanın bir başka adı olarak kullandı. Fakat gel zaman git zaman iş değişti. Önce arabeskin babaları şarkılarını coverlayarak kendi yollarından vazgeçtiler! Ardından pop ve rock müzik sanatçıları arabeski kendi müziklerinde kullanmaya başladılar. Gerçek arabeskçiler bu duruma bozuldu ama yapacak bir şey yoktu "E ne de olsa devir değişti!" Böyle bir ortamda geri döndüğü söylenen arabeske gerçek arabesk denebilir mi, yoksa zemini kaymış bir arabesk müzikten mi bahsediyoruz işte bu tartışılır. Arabeskin babası olarak kabul gören Orhan Gencebay 'arabesk nedir?' tartışmadan "Arabesk geri mi dönüyor?" diye sormanın manasız olduğunu söylüyor. Arabesk diye bir müzik türü olmadığının altını bir kez daha çizen Gencebay yapılan serbest çalışmaların bu isimle anılmasının bilimsel olarak doğru olmadığını ifade ediyor. Halkın yaptıkları müziği hep çok sahiplendiğini söyleyen Gencebay bugün geri dönen bir şey olmadığını, zaten var olan ve sevilen eserlerin bugün yine seslendirildiğini düşünüyor.


Müzik eleştirmeni Naim Dilmener eski usul arabeskin geri dönmesi için bir sebep yok derken, bir 'darbe' dahi onun dönüşüne yetmez diyor. Ona göre arabesk, pop ve rockın içinde kendine yeni bir form edineli uzun zaman oldu. Arabesk çoktan pop ve rock oldu ama rock ve pop da arabeskleşti. Yani tatlar birbirine karışarak yeni bir 'popüler müzik' ortaya çıktı. Birçok arabesk müziğin söz yazarı Ali Tekintüre, eski arabesk şarkılara sarılmayı bir çıkmazın sonucu olarak görüyor. Ona göre pop müzikte yeni bestelerin ortaya çıkmaması, müzik dünyasındaki kalitesizlik ister istemez insanları 80'lere geri döndürdü. Ona göre şimdi yapılan arabesk müzik sadece geçmişte yapılana saygı niteliğinde bir şey. Murat Meriç de bu düşünceyi destekliyor ve 70'lerde pop müziğin çıkmazıyla da benzeştiriyor. Meriç, "70'lerde pop müzik çıkmaza girmişti, çünkü o dönemde en önemli pop müzik sözü yazan Şanar Yurdatapan gibi isimler devrimci şarkılara yönelmişti. O dönemde arabesk büyük yükselişe geçti. Şimdi de yükselişte olan tek besteci var Serdar Ortaç, bir de aradan Mustafa Ceceli sıyrıldı. Türk popunun ciddi bir sıkıntısı var. Böyle olunca insanlar yeni bir şeye yöneldi ve insanlar en çekici şeye, arabeske yöneldi. Türk popundaki tıkanıklık arabeski şahlandırdı!" diyor.


Arabesk, popun içinde doğan görünümlü bir şahine dönüştü!


Müzisyenler, müzik eleştirmenleri geri dönen arabeskin o eski arabesk olmadığı noktasında hemfikirler. Artık arabesk doğan görünümlü bir şahin gibi popun içerisine geçmiş yol alıyor! Yapılan çalışmalarsa birer romantizm olmanın ötesine geçmiyor. Fakat arabeski bir zamanlar Ferdi Tayfur'dan, Hakkı Bulut'tan, Müslüm Gürses'ten dinlemeyi reddedenler popçularla, rockçılardan aynı şarkıları dinlemeyi sevdi. Ali Tekintüre, 70-80'lerde arabeskin herkese ulaştığı görüşünde ama bir zamanlar yoz bulduğu için arabesk müziğe mesafeli duran bir kesimin de artık şarkılardaki güzellikleri fark ettiğini söylüyor. Murat Meriç'e göre hâlâ varoşlarda hakiki arabesk dinleyicisi bir kitle bulunuyor ve onlar hâlâ has arabesk dinlemeye devam ediyor. Ona göre bir zamanlar Müslüm Gürses dinleyen kitle Şevval Sam, Işın Karaca dinlemeyecek. Ama artık Müslüm Gürses dinleyen kitle Şevval Sam ve Işın Karaca gibi isimleri büyük bir heyecanla karşılayacak! Naim Dilmener bir zamanlar arabesk dinleyen kitle ile bugün dinleyen kitlenin ayrı olduğu görüşünde. Ona göre artık 'damardan bir kitle' yok. Arabesk albümle şaşırtan Işın Karaca da bunu destekliyor. Karaca seslendirdiği arabeski herkesin dinleyeceği görüşünde. Ona göre geçmişte arabesk dinleyen kitle daha fanatik ve taşkındı, şimdi ise gerçekten müziği dinleyen, bilen ve sanatçıya değer veren bir dinleyici topluluğu var.


Müzik eleştirmeni Cumhur Canba-zoğlu'nun artık modanın albümlere bir Kürtçe bir de arabesk parça koymak olduğunu söylüyor. Öyle görünüyor ki bundan sonra arabeski daha çok dinleyeceğiz ve konuşacağız. Üstelik artık arabesk dinliyoruz demekten de hiçbirimiz utanmayacağız!


Bilemeyenler de öğrenmeye başladı


IŞIN KARACA (Pop sanatçısı): Bu projeyi yapmak çok uzun zamandır aklımın bir köşesinde vardı. Bir gün kardeşim Akın evden çıkarken karşı komşusunda Mavi Mavi'nin çaldığını duymuş. Sonra bana geldi. 'Biz neden arabesk projesine başlamıyoruz?' dedi. 'Uyanış' albümü çıkmış çalışmaları devam ederken bir anda yeni proje ile herkesi şaşırttık. Yıllardır Türkiye'nin en önemli kadın yorumcularından biri olarak anılıyorum ve böyle bir proje yapınca şimşekleri üzerime çektim. Ama son derece mutluyum hem tiraj hem de proje açısından. Bir anda ülke gündemi değişti. Herkes arabesk konusunda yorumlar yapmaya başladı. Daha geniş kitleler günümüz soundunda yaptığımız bu şarkıları çok sevdiklerini söylediler. Konserlerde de görüyorum. Bilmeyenler geçmişin hiç geçmeyen şarkılarını öğrendiler, unutanlar ise hatırladılar.


Eski usûl arabesk dönmez geri


NAİM DİLMENER (Müzik eleştirmeni): Eğer Işın Karaca, Şevval Sam ve ardından gelecek olanlar, "Sıra arabeskin dönüşünde; geliyor, öncüsü biz olalım bu dalganın" diye düşünüyorlarsa, havalarını alacaklar. Eski usul arabeskin geri gelmesi için en ufak bir sebep yok. Işın Karaca ve Şevval Sam'ın yaptıklarının "Muazzez Ersoy nostaljisi"nden farkı yok. "Retro yapalım, para kazanalım" demiş olmalılar. Belki bir parça Şevval Sam'ı diğer(ler)inden ayırmak gerekir. Sam, genellikle sevdiği ve yürekten bağlı olduğu şarkıları söylemeyi tercih ediyor; belki bu sefer de öyle oldu.


Halk eski sanatçılara geri dönecektir


ALİ TEKİNTÜRE (Söz yazarı): Geçmişte Müslüm Gürses dinleyenle bugün Şevval Sam, Işın Karaca'dan da bu müzikleri dinler. Onları da dinlerler, şimdiki isimleri de dinlerler çünkü o şarkıların bıraktığı izler var. Bir faydasını da söyleyeyim, bu çalışmalar insanları o çok sevdikleri sanatçılara döndürecektir. Eskiden arabesk yapıp da çok sesi duyulmayan insanlara dönüş olacak, halk o sanatçıları geri çağıracak diye düşünüyorum.


İnsanlar Şevval Sam'la efkârlanacak!


MURAT MERİÇ (Müzik eleştirmeni): Şevval Sam iyi niyetli ama Işın Karaca'nınki bence daha ticari bir durum. Bu ticari durum da Müslüm Gürses'e, Tarkan şarkısı söyletmekle eş değer bir şey. Ben onu da o zaman kabul etmemiştim. Müslüm Gürses'i, Arnavutköy'deki mekanlarda çıkardılar, üstüne gittiler. Böyle olunca bir samimiyetsizlik hissediyor insan. Müslüm'ün eski şarkılarından nefret eden ama yeni şarkılarını bayıla bayıla dinleyen kitle Şevval Sam'ın şarkılarıyla efkârlanacak! Bu demek değildir ki Şevval Sam kötü şarkı söylüyor.


Arabeski kent soyluları legalize etti!


CUMHUR CANBAZOĞLU (Müzik eleştirmeni): Arabesk eskiden varoş müziğiydi sonra kent soyluların elinde legalize oldu. Etiler, Nişantaşı arabeski reddederdi, arabeski çok kötü görürlerdi. Daha sonra arabesk sisteme dahil oldu. Yeni bir şey yapmak isteyenler, albümlerini güçlendirmek isteyenler arabeski cover olarak yorumlayıp İstanbul gece hayatında çalarak bizim kulağımızda olan müziği kabul ettirmeyi başardılar. Biraz sıkışan buna başvuruyor bu, doğal sürecin bir sonucu.


Halk yıllar önce bağrına basmıştır


ORHAN GENCEBAY: Arabesk denilen şey eğer serbest çalışmalarsa halkımız bunları çok sevmiştir ve bağrına basmıştır, kıskananlar çamur atmıştır. Neticede burada kıskançlıktan kaynaklanan bir saçmasapan olgu var. Biz 40 yıl öncesinde olmayan bir şeyi gerçekleştirdik, bu tekniktir, emektir bunun da başında ben vardım, buna saygı duysunlar. Işın Karaca'yı da, Şevval Sam'ı da dinledim, ikisi de çok güçlü, kendilerine göre yorumlamışlar. Yorumları farklı, bu onların alanı değildir. Kendilerine göre yapmışlar. Farklı bir yorum olarak görüyorum. Eski tarzı sevenler onları sevmeyebilir ama bu onların kötü olduğu anlamına gelmez. Kalitesiz diye bir şey yok sadece farklılık var.





Forumrenkli.com Türkiye'nin En Renkli Forumu !
Black-Box isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Yeni Konu Aç Cevap Yaz

Etiketler
arabesk, müziğinin, tarihçesi


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum Renkli Sosyal Medya
Forumrenkli Facebook Forumrenkli Twitter Forumrenkli RSS
Forum Renkli Desteklediklerimiz

Forum Renkli Yasal Uyarı!

Forum Renkli Türkiye'nin en renkli eğlence ve bilgi paylaşım platformudur. Hukuka, yasalara, telif ve kişilik haklarına bağlıdır. "5651 sayılı yasada" belirtilen "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet sunmaktadır. İlgili yasaya göre site yönetiminin tüm içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebep ile sitemiz, uyarıları dikkate alarak yasa dışı paylaşımlar hakkında gerekli işlemleri yapmaktadır. Oluşabilecek yasal sorumluluklar "Üyelerimize" aittir.

Forum Renkli; Arkadaşlık, Dostluk, Eğlence, Paylaşım, Msn Nickleri, Msn Sözleri, Msn Avatarları, Ödüllü Yarışmalar, Msn Sözleri, Şiirler, Şarkılar, Moda, Sağlık, Tv, Dizi, Film, Komik, Komik Resimler, Komik Videolar, Haberler, Spor Haberleri ve Güncel Bilgi Paylaşımı gibi konuların kullanıcıları tarafından önceden onay almadan anında yayınlayabildikleri bir forumdur.

Copyright© 2011 - 2013, ForumRenkli.com® Tüm Hakları Saklıdır.


Forum Renkli Alexa Forum Renkli Sitemap



vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Inactive Reminders By Realdizayn

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557