Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu  



"Taklitler, Asıllarını yaşatırmış."
Go Back   Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu > :: Üyeler & Ziyaretçilere Özel :: > Bunları Biliyor musunuz ?
Ücretsiz Kayıt ol veya Üye Girişi yapın.
Bunları Biliyor musunuz ? Bilmeniz gereken tüm bilgileri ve detayları biliyormusunuz ?

Forum Renkli - Türkiye'nin En Renkli Eğlence ve Paylaşım Platformuna Hoşgeldiniz.
Forum Renkli'ye Hoşgeldiniz. Forumumuza ücretsiz KAYIT olarak, forumumuzda bilgi alışverişi yapabilir ve aramıza katılıp samimi dostluklar kurabilirsiniz.

Forumumuzda bizimle birlikte paylaşıma katılmak için buradan üye olabilirsiniz.



veya Facebook üyeliğiniz ile sitemize kayıt olabilirsiniz.
Etiketli Üyeler Listesi

Yeni Konu Aç Cevap Yaz
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 01 Şubat 2013, 17:29   #1 (permalink)
Üye

248furkaa22 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 31 Ocak 2013
(Mesajlar): 31
(Konular): 19
Renkli Para : 10
Aldığı Beğeni: 5
Beğendikleri: 16
Ruh Halim: Cok Dertli
Yeni Kıvrak Zeka--------Çaba

Yavaş düşünmeye karşı tek çözümün, her şeyden önce çaba göstermek olduğunu söylemiştik, Fakat burada sadece "çaba" yetmez. Zira kıvrak zekâ, düşünme ve zekâdan meydana gelmesine karşın zeki olmayanlar veya zekâ düzeyleri düşük olanlar da kıvrak düşünebilirler. Ayrıca hızlı bir biçimde düşünme, mutlaka kıvrak zekâyı meydana getirecek diye bir kural da yoktur. Bu nedenle çabaya dayalı olarak hızlı düşünmeyi sağlamakla, kıvrak zekânın ortaya çıkarılacağını sanmak, fazlasıyla iyimser olmak ve fazlasıyla abartmaktır. Bir kadının, Ömer bin Hattab'a yaptığı şikâyet, buna verilebilecek en iyi kanıttır. Bir kadın Ömer (RA)’a, kocasını şikâyet etmişti. Ancak kadın, şikâyetini açık bir üslûpla değil de ancak kıvrak düşünebilen kişinin anlayabileceği şekilde ifade etmişti. Kadın, Ömer (RA)’a şöyle demişti: "Kocam gece kaim, gündüz saimdir" (kocam gecesini ibadetle, gündüzünü ise oruç tutmakla geçiriyor) Kadının bu sözleri üzerine Ömer (RA), "Ne kadar hayırlı bir koca!" diye karşılık vermişti. Kadın gittikten sonra, zekâ düzeyi Ömer'inkinden daha düşük olan ve daha yavaş düşünen bir şahıs Ömer (RA)'a, "Kadın, kocasını şikâyet ettiği halde hakkında âdil bir karar vermedin." demişti. Ömer (RA), bu adama, "Nasıl yani?" diye sormuştu. Adam, "Kadının kocası, gecesini ibadetle gündüzünü oruçla geçiriyorsa, ona nasıl vakit ayırabilir ki?" demişti. Ömer (RA), bu adamın sözlerini tasdik edip şikâyeti gidermeye, çözmeye çalışmıştı. Böyle bir pozisyonda Ömer (RA), kıvrak zekâyla düşünememişti. Dolayısıyla hızlı düşünmeden istifâde etmemişti.

Demek ki "çaba"nın temeli, hızlı düşünmeye dayansa bile eğer bu "çaba"dan kıvrak zekâ hedefleniyorsa, başka bir faktöre daha ihtiyaç vardır ki, o da ortaya atılan delillerin, kıvrak zekâya uygun kanıtlarının olmasıdır. Aslında ortaya atılıp tekrarlanan kategorilere ayrılan her şeyin, kıvrak zekâyı gerçekleştirdiği doğrudur. Fakat "seri düşünme"yi değil de, mutlak anlamda kıvrak zekâyı gerçekleştirmek için ortaya atılan delillerin, bu işlevi yerine getirip getirmediğini göz önünde bulundurmak gerekir. "Kıvrak zekâ, seri bir şekilde düşünmenin verdiği bir sonuçtur" şeklinde ortaya atılan bir tez doğrudur. Ancak mutlaka böyle bir sonuç doğacak diye bir şey de söz konusu değildir. Demek ki seri düşünmeye getirilecek bir çözüm, kıvrak zekâyı da var edebilir. Ancak iki kavram arasında, zorunlu bir neden-sonuç ilişkisi yoktur. Zira hızlı düşünme, kıvrak zekânın doğmasına ön ayak olabilir, fakat böyle bir sonuç gerçekleşmeyebilir de. Kıvrak zekâ, hızlı düşünmenin özelliklerini ve rengini kavrama hızına bağlıdır. Sözgelimi şair, bir emîre şu meşhur methiyesini söylemiş:

"Ömer" gibi gelişi var onun, "Hatem" kadar cömert

"Ahnef" kadar hoşgörülü, sabırlı, "İyas" kadar zeki

Böyle bir seremoniye tanık olan bir kişi emîrin, bu niteliklerden daha yücesine lâyık olduğunu söyleyince şair, hemen bu kişinin sözlerinin ne anlama geldiğini anlamış ve emîrin, şiirde geçen kişilerden daha cesur, daha cömert ve daha zeki olduğunu söylemesi gerektiğini algılamıştır. Kıvrak zekâsı sayesinde, söylediği beyitleri açıklayıcı nitelikteki şu beyitleri sıralamıştır:

İnkâr etme onu (emîri) başkasına benzetmemi.

Ve serserice bir teşbih olarak algılama

Cömertlik ve yiğitlik hakkında yapılan.

Allah benzetmemiş mi koca nurunu,

Kandil ile lambaya.

Görüldüğü gibi şair, kıvrak zekâsı sayesinde ilk beyitte söylediklerini, sonraki iki beyitte açıklama yoluna gitmiştir. Şair, son iki beyitte ilk söylediği mısraların, emîrin kişiliğinin noksan olduğunu ortaya koymadığını; dolayısıyla yanlış anlaşıldığını îma etmiştir. Zira ifade, gerçek değil temsilîdir, benzetmedir, semboliktir. Her şeyden büyük olan Allah, "temsil"i, küçük nesnenin büyük nesneye benzetilmesi şeklinde takdir etmiştir. Eğer şair, kıvrak zekâ veya idrak etme hızına sahip olmasaydı; emîri methetmek istediği halde onu yerme riskiyle karşı karşıya kalırdı ki, bunun bedelini de hayatıyla ödeyebilirdi. Şairin, olayı hızlı bir şekilde kavraması, kıvrak düşünmesini sağlamıştır.

Kıvrak zekâ, hızlı kavramaktan doğar. Ancak her hızlı kavrama, kıvrak zekâya dönüşümü sağlamayabilir de. Yukarıdaki örnek -hızlı kavramaya sahip bir kişi olduğu halde Ömer bin Hattab'ın, kadının şikâyetinin özünü anlayamaması- hızlı idrakin, her zaman kıvrak zekâya dönüşümü sağlayamadığının kanıtıdır. Fakat yukarıdaki beyitlerde şairin hızlı kavraması, kıvrak zekâya dönüşümü gerçekleştirebilmiştir. İşte vuku bulmuş olan bu olaylar da açıkça gösteriyor ki kıvrak zekâ, ancak hızlı kavramaktan doğar. Kıvrak zekâ oluşturulmak isteniyorsa, her şeyden önce hızlı kavramanın meydana getirilmesi gerekir. Burada "çaba"nın önemi ortaya çıkıyor. Özetle; hızlı kavrama eyleminin kıvrak zekâyı oluşturup oluşturmadığı, verimli olup olmadığı, ortaya atılan bütün unsurların algılanabilir olmasına ve muğlaklıktan kurtarılmasına bağlıdır. Ömer (RA)’ın yanında bulunan şahıslardan biri, eğer kıvrak düşünmeyip kadının sözlerinin bünyesinde taşıdığı anlamı kavramasaydı Ömer (RA), kadının şikâyetini anlayamazdı. Aynı şekilde şair, söylediği ilk beyite karşı tepki gösteren adamın ne demek istediğini anlamasaydı, hemen sonra söylediği iki beyitle, karşı karşıya kaldığı kritik durumu düzeltemezdi. Burada hem kıvrak zekâya hem de kıvrak zekâyı oluşturan iş, oluş, eylem ve sözlere "dikkat etme" zorunluğu ortaya çıkıyor. Bu nedenle bu çabadan, doğrudan doğruya "hızlı düşünme" değil de "Kıvrak Zekâ" elde edilmek isteniyorsa, çabanın yanında daha başka fonksiyonların da göz önünde bulundurulması gerekir. Buna örnek olarak; kişinin önüne bireyin, toplumun veya ülkenin geleceğiyle ilgili bir tezin ortaya atılması verilebilir. Sözgelimi Mısır gibi bir ülkenin geleceğini ele alalım. Bu ülkenin geleceğini tahlil etmek için, insanların geçim düzeylerini veya toplum olarak ezilmişliklerini göz önünde bulundurmak yetmez. İnsanların kıvrak zekâya sahip olmalarını sağlamak için ileri sürülen bu hususlar yeterlidir denilse de insanlar, hemen Sosyalizmi seçecektirler. Çünkü Sosyalizm, üretimle geçim düzeyini eşit hale getirmeyi ve "sosyal adaletsizliği giderme” sloganını öne çıkarmaktadır.

Böylesi kıvrak zekâ metodu, verilmek istenen mesajın tam tersi gibi bir görüntü verebilir. Fakat yukarıdaki cümlelere bu ülke insanının, Müslüman olduğunu; İslâm dininin ne çok zengin ne de çok fakir bir yaşam biçimini tasvip etmediğini; sosyal adaletsizliğin ortadan kaldırılması için dini değerlerin veya insanların sahip oldukları yanlış seçimin söz konusu olabileceğini ve bu durumda kıvrak zekânın, gerçek sonucu vermeyeceğini de eklemek gerekir. Bu nedenle Mısır'da yaşayan insanların, Müslüman oldukları da göz önünde bulundurulmalıdır. Aynı şekilde Fransa gibi bir ülkenin geleceği için İslâm, bir çözüm projesi olarak sunulduğunda sunulan teze, o ülkenin gerçeklerini de eklemek gerekir. Kıvrak zekânın etkin ve verimli olması için, bu gibi ayrıntılar çok önemlidir. Bu bağlamda "çaba"nın, seri bir biçimde düşünmeyi sağladığı söylenebilir fakat, kıvrak zekâyı veya verimliliği olan bir kıvrak zekâyı kesinkes sağladığı söylenemez. Kıvrak zekâyı veya verimliliği olan bir kıvrak zekâyı meydana getirmek için, ortaya atılan teze "dikkat" etmek gerekir. Bu da tezin, eksik yönlerini tayin ederek veya Ömer (RA)’a kocasını şikâyet eden kadın örneğinde olduğu gibi olayın, olgunun arka planını algılayarak gerçekleştirilebilir.





248furkaa22 isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Yeni Konu Aç Cevap Yaz

Etiketler
kıvrak, zekaçaba


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum Renkli Sosyal Medya
Forumrenkli Facebook Forumrenkli Twitter Forumrenkli RSS
Forum Renkli Desteklediklerimiz

Forum Renkli Yasal Uyarı!

Forum Renkli Türkiye'nin en renkli eğlence ve bilgi paylaşım platformudur. Hukuka, yasalara, telif ve kişilik haklarına bağlıdır. "5651 sayılı yasada" belirtilen "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet sunmaktadır. İlgili yasaya göre site yönetiminin tüm içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebep ile sitemiz, uyarıları dikkate alarak yasa dışı paylaşımlar hakkında gerekli işlemleri yapmaktadır. Oluşabilecek yasal sorumluluklar "Üyelerimize" aittir.

Forum Renkli; Arkadaşlık, Dostluk, Eğlence, Paylaşım, Msn Nickleri, Msn Sözleri, Msn Avatarları, Ödüllü Yarışmalar, Msn Sözleri, Şiirler, Şarkılar, Moda, Sağlık, Tv, Dizi, Film, Komik, Komik Resimler, Komik Videolar, Haberler, Spor Haberleri ve Güncel Bilgi Paylaşımı gibi konuların kullanıcıları tarafından önceden onay almadan anında yayınlayabildikleri bir forumdur.

Copyright© 2011 - 2013, ForumRenkli.com® Tüm Hakları Saklıdır.


Forum Renkli Alexa Forum Renkli Sitemap



vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Inactive Reminders By Realdizayn

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557