Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu  



"Taklitler, Asıllarını yaşatırmış."
Go Back   Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu > Dini Bölüm > İslamiyet
Ücretsiz Kayıt ol veya Üye Girişi yapın.
İslamiyet İslamiyet hakkındaki tüm bilgiler, haberler ve paylaşımlar bu bölümdedir.

Forum Renkli - Türkiye'nin En Renkli Eğlence ve Paylaşım Platformuna Hoşgeldiniz.
Forum Renkli'ye Hoşgeldiniz. Forumumuza ücretsiz KAYIT olarak, forumumuzda bilgi alışverişi yapabilir ve aramıza katılıp samimi dostluklar kurabilirsiniz.

Forumumuzda bizimle birlikte paylaşıma katılmak için buradan üye olabilirsiniz.



veya Facebook üyeliğiniz ile sitemize kayıt olabilirsiniz.
Etiketli Üyeler Listesi

Yeni Konu Aç Cevap Yaz
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 31 Ağustos 2012, 13:32   #1 (permalink)

Mihrimah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 29 Ağustos 2012
Nerden: İstanbul
Yaş: 27
(Mesajlar): 5.490
(Konular): 871
İlişki Durumu: Var
Renkli Para : 10138
Aldığı Beğeni: 694
Beğendikleri: 478
Ruh Halim: Uykucu
Takım :
Standart Akıl mı Kalp mi? Yoksa “Akleden Kalp” mi?


Aklı rehber edinme,
Binbir tuzakla doludur o.
Sen aşka gel,
Gayesindeki mükemmellik ve şaşmazlıkla dolup taşan!

Aşk yoluna,
Aklın rehberliğinde mi gireceksin?
Güneşi aramaya,
Titrek bir mum ışığının aydınlığında mı koyulacaksın?(1)

Tasavvufun büyük dehası Muhammed İkbal böyle seslenirken çağlara yine bir başka şair; “Leyla ile Mecnun” adlı dev eserin müellifi, “Su kasidesi” sahibi Fuzuli de: “Işk (aşk) imiş her ne var alemde, ilim bir kil ü kâl imiş ancak…” der. Fakat tasavvuf denilince akla bir kişi gelecekse o irfan ekolünün kurucusu, İmam Gazali ve nicelerinin kendisinden ilham aldığı büyük alim Haris El Muhasibi’dir. O ise kurduğu ekolün takipçilerinin aksine ilme ve akla böyle yaklaşmamış, (yani kalbi aklın önüne geçirmemiş) aksi bir istikamet takip etmiştir. Mesela “Akıl Kur’an’dır, Kur’an akıldır” metaforu El Muhasibi’ye aittir. Burada şöyle bir soru sormak gerekiyor: “Hakikatin membaı El Hak’tan neşet eden vahiy bu konuda ne söylemektedir? Akıl ile kalb ayrıştırılmalı mıdır? Yine bugünün ehl-i tasavvufunun belirttiği gibi akıl bir pislik midir? Yoksa insanın tekamül yolculuğunda hep yanında olan ve Rahman’dan inzal olunan ruhtan bir nefha mıdır?
Bu üç soruya Kur’an’i üç cevap vermek istiyorum: İlk olarak akla bir pislik muamelesi yapıp onu mahkum etmek isteyenlerin bizzat Allah tarafından her zaman pisliğe mahkum edileceklerini vahiy bize şöyle haykırıyor:
“… Ve O aklını kullanmayanları pisliğe mahkum eder!” (yunus 10:100)
Yine Allah varlığın en şerlisinin aklını kullanmayan bu tip olduğunu şöyle bildirir:
“İyi bilin ki Allah katında canlıların en şerlisi aklını kullanmayan (gerçek) sağır ve dilsizlerdir. (enfal 8:22)
Bize göre akla pislik muamelesi yapanların tasavvurlarını şekillendiren kendi akıllarını inşa için inen el Furkan ve el Beyyine lakablı Kur’an değil, akla değil katı bir nakle dayanan gelenektir. İşte onların aklın semtine hiç uğramamasının tek nedeni takip ettikleri gelenek pisliği içinde boğulmaları, Kur’an’i ifadeyle bu pisliğe mahkum olmalarıdır. Onların bu tavrını Kur’an çok sert bir dille eleştirir ve der ki:
Onlara “Allah’ın indirdiklerine uyun!” denildiğinde zaman, “Hayır, biz atalarımızın üzerinde bulunduğu geleneğe uyarız!” derler. Ya ataları hiç akıllarını kullanmamış ve doğru yolu bulamamışsalar?
(bakara 2:170)

Pasajın devamında bu kimselerin hakikate karşı sağır, kör ve dilsiz oldukları ifade edilirken yine bunun en büyük sebebi olarak akıllarını kullanmadıkları gösterilir. (2:171) Aklın bir pislik olup olmadığına yine aklımız cevap verecektir Kur’an vahyi ışığında. Ve o aklın atıl değil, aktif olduğunu her fırsatta haykıracaktır. Çünkü akıl ancak kullanıldığı takdirde var ediliş amacını gerçekleştirecektir, çünkü kullanılmayan akıl yok hükmündedir. O halde
“…halâ aklınızı kullanmayacak mısınız?” (11:51)
İkinci nükte yukarıda Muhammed İkbal ve Fuzuli’den örnek verdiğimiz tavrı eleştiri üzerine olacak. Şimdi sormak istiyorum acaba Kur’an akıl ve kalbi ayırır mı? Yani akıl bir tarafta kalp bir tarafta mıdır? Ve biz sadece yüreğimizle mi severiz? Ya da sadece aklımızla mı düşünür ve kavrarız? İlk olarak Kur’an’da “akleden kalb” (يَعْقِلُونَ قُلُوبٌ) (hac 22:46) ifadesi önemli bir ipucu verir bizlere. Burada düşünme eylemi sezginin merkezi olan kalbe isnat edilmiş ve denmiştir ki: “düşünen/akleden kalb”. Bu bize sezgi ve düşüncenin birbirinden asla ayrılmaması gerektiğini gösterir. Zaten Kur’an’da akıl hiç isim formunda gelmez, o hep fiil formundadır. Bu nükte bize şu hakikati bildirir: “Akıl atıl değil, aktiftir ve daima kullanılması, eylem formunda uygulanması gerekir.” Bu yüzden Allah kullanılmayan aklın yok hükmünde olduğunu belirtmiştir. Yine Kur’an isim formunda kullanmadığı aklın yerine isim formunda başka bir kavram kullanır: “kalb”. Yani Kur’an’a göre düşüncenin merkezi akıl değil, kalbtir. Kur’an’a göre akıl yoktur, ancak akletme, düşünme, geçmiş, gelecek ve bugün arasında bağ kurma vardır. (taakkûl) Zaten “akletmek” de her zaman bu bağlamda kullanılmıştır: “bağ kurma, parçaları birleştirme.” Mustafa İslamoğlu “Hayat Kitabı Kur’an” adlı meal-tefsir çalışmasında “akleden kalpleri olup da kavramayan” (بِهَا يَفْقَهُونَ لاَّ قُلُوبٌ لَهُمْ) (araf 179) ibaresini şöyle açıklıyor:
“Kur’an burada düşünme faaliyetini kalbe isnat etmiştir. Bilinen bir gerçektir ki, akıl isim olarak zaten Kur’an’da hiç geçmemekte, onun yerini kalb almaktadır. Akletme ise kalbin bir faaliyeti olarak dile getirilmektedir. Kur’an tefekküründe, kalp aklın arşıdır. Vahiy kalbe iner, akıl kalbten neşet eder. Bu kalbin kan pompası olmayıp iman ve inkarın makarrı olan manevi merkez olduğu açıktır. (50:37) Kur’an sistematiğinde taakkulün kalbe nispeti, düşünme faaliyetinin entelektüel faaliyetle sınırlanmayıp sezgiyi de içine alacak şekilde geniş tutulduğunu ifade eder.(3)
Kalbi madde (organ) üzerinden değerlendirmekte de fayda var. Zira biz yukarıda kullandığımız tüm ibarelerde kalbi imanın ve inkârın, sevginin ve nefretin merkezi olan taht manasında yani mana/metafizik planında değerlendirdik. Bir de madde/fizik planında kalbe bakmak gerek. Göğüs kafesimiz içinde bulunan kalp organı aslında beynimize birçok sinyal gönderiyor ve onun düşünme eyleminde büyük bir katkıya sahip. Bunu Nörolog Dr Ömer Hakan Yavaşoğlu şöyle açıklıyor:
Son yıllarda yapılan çalışmalar kalbin düşündüğümüzden daha akıllı olduğunu gösteriyor. Kalp beyinden sinyal alıyor evet ama kendisi de vagus siniri yoluyla beyne bilgi gönderiyor. Beyne gönderdiği sinyallerle beynin entelektüel işlevleri yerine getiren bölümünü uyarabiliyor veya tamamen devre dışı bırakabiliyor. Kalp kendi hormonlarını üretip vücuda bırakıyor, beyinden binlerce kat daha güçlü bir manyetik alan yayıyor. Kalbin üzerinde yer alan sinir hücreleri, tıpkı beyin gibi yapılanıyor. Kalbin beyni, kendi dopaminini salgılayabiliyor. Bu sinirsel iletici, davranışlarımız üzerinde kuvvetli etkileri olan bir bileşik.(2)
Bize öğretilen kalp ve akıl ayrılığının aksine Kur’an bize aklın ve kalbin birliğinden bahseder “akleden kalp” kavramıyla. Onlar birbirinden asla ayrılamazlar. Biz düşünürken, kavrarken, bağ kurarken, severken ve nefret ederken, iman ve inkar ederken hep akleden kalbimiz yürütür tüm bu faaliyetleri çünkü akleden kalbimiz Allah’ın üflediği ruhtan bir nefhadır.
Üçüncü mesele: Ruhtan bir nefha olan akıl sadece bir ve tek organa (beyin) değil tüm organlara izafe edilmelidir. Nitekim kulak, dil, göz ve tüm organlar bir akla sahiptir. Onların aklı yaratılış amacına (sevva) uygun olarak kullanılmasıdır. İşte bu yüzden Allah Kur’an’da işitme, konuşma ve görme duyusu olmasına rağmen bunlara aklettirmeyen, fıtrata uygun kullanmayanlara: “Sağırdırlar, dilsizdirler, kördürler. Artık onlar (hakikate) dönemezler.” (bakara 2:18) der. Zira kulağın akletmesi hakikati duyması, dilin akletmesi hakikati konuşması ve gözün akletmesi hakikati görmesidir.
Yine akıl demiştik ruhtan bir nefha/parçadır. Nitekim ruha “akıl, vicdan ve iradeden oluşan bir bütündür” diyebiliriz. Ruhu açıklayan şu pasaj oldukça önemli:
Ruh bedenin herhangi bir yerine izafe edildiği zaman özel bir hüküm ve isim alır. Göze izafe edildiği zaman basar, kalbe izafe edildiği zaman akıl, bedenin tamamına izafe edildiği zaman ruh adını alır. Her merkezde asıl fonksiyonu gören ruhtur. Görme, akletme, işitme ve konuşma yetenekleri, gören, akleden, işiten ve konuşan birer ruhtur. Gerçekte ruh bedeni harekete geçiren, onu akleden, idrak eden, seven, bilen ve yapan herkesin “ben”(ene) ile tabir ettiği şeyin ta kendisidir.(4)
Sözün özü: Kur’an’da akıl kalbe nispet edilir. Ve bir akıl-kalp ayrılığına asla yer verilmez. Nitekim düşüncenin, sezginin ve her türlü entelektüel ve duygusal aktivitenin membaı kalptir. Allah düşünmenin hiçbir türünü, yani tezekkürü, tedebbürü, taakkûlu, tefakkûhu ve bunların bütünü olan tefekkürü beyne isnat etmez. Onların çıkış yeri akleden kalbimizdir. Yine Kur’an’da ki akıl geleneğin bize zerk ettiği “akıl pisliktir” metaforu ile aksi istikamete sahiptir. Kur’an’a göre akıl en büyük nimettir. Son olarakta akıl Allah’ın insana üflemiş olduğu ruhtan bir esintidir. Ve akıl izafe edildiği her organda fıtrata uygun tavrı uygular. O göze izafe edildiğinde görür, kulağa izafe edildiğinde ise işitir. Nitekim aklı kalpten kalbi akıldan ayırmanın Kur’an’da hiçbir yeri yoktur. Onlar birbirini tamamlayan iki önemli olgudur. “Akleden kalb” işte bu yüzden Kur’an’da sürekli olarak vurgulanır.
…ariamoneva…
(1) K. G. Sayiadin, İkbal’in Eğitim Felsefesi, s. 85
(2) Kur’ani Hayat dergisi 25 Ağustos 2011
(3) M. İslamoğlu, “Hayat Kitabı Kur’an” araf 7:179 not 2
(4) Musa Carullah, “Kitabus Sünne” s.89





"Peki" dersin bazen;
inandığın için değil,tükendiğin için.


Mihrimah isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 31 Ağustos 2012, 13:33   #2 (permalink)
Acınmaktansa Kıskanılmak Daha İyidir.

azurel - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Mayıs 2012
Yaş: 27
(Mesajlar): 3.617
(Konular): 508
Renkli Para : 385348
Aldığı Beğeni: 350
Beğendikleri: 223
Ruh Halim: Acimasiz
Standart

GÖzler ruhun aynasidir=)

























azurel isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Reklam Alanı
Yeni Konu Aç Cevap Yaz

Etiketler
akıl, kalp, kalp”, mi, , yoksa, “akleden


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum Renkli Sosyal Medya
Forumrenkli Facebook Forumrenkli Twitter Forumrenkli RSS
Forum Renkli Desteklediklerimiz

Forum Renkli Yasal Uyarı!

Forum Renkli Türkiye'nin en renkli eğlence ve bilgi paylaşım platformudur. Hukuka, yasalara, telif ve kişilik haklarına bağlıdır. "5651 sayılı yasada" belirtilen "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet sunmaktadır. İlgili yasaya göre site yönetiminin tüm içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebep ile sitemiz, uyarıları dikkate alarak yasa dışı paylaşımlar hakkında gerekli işlemleri yapmaktadır. Oluşabilecek yasal sorumluluklar "Üyelerimize" aittir.

Forum Renkli; Arkadaşlık, Dostluk, Eğlence, Paylaşım, Msn Nickleri, Msn Sözleri, Msn Avatarları, Ödüllü Yarışmalar, Msn Sözleri, Şiirler, Şarkılar, Moda, Sağlık, Tv, Dizi, Film, Komik, Komik Resimler, Komik Videolar, Haberler, Spor Haberleri ve Güncel Bilgi Paylaşımı gibi konuların kullanıcıları tarafından önceden onay almadan anında yayınlayabildikleri bir forumdur.

Copyright© 2011 - 2013, ForumRenkli.com® Tüm Hakları Saklıdır.


Forum Renkli Alexa Forum Renkli Sitemap



vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Inactive Reminders By Realdizayn

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557