Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu

Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu (http://www.forumrenkli.com/)
-   Psikoloji (http://www.forumrenkli.com/psikoloji/)
-   -   Psikolojide Kavramlar ve Açıklamaları. (http://www.forumrenkli.com/psikoloji/77598-psikolojide-kavramlar-ve-aciklamalari.html)

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:52

Psikolojide Kavramlar ve Açıklamaları.
 
Algıda Seçicilik


Algıda seçicilikhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif insanın algı sürecinde aktif bir rol oynadığı görüşü çerçevesinde ortaya atılmış bir kavramdır. Kavramhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif insanın algı sürecinde pasif olmadığınıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif algı objesini fotoğraf gibi algılamadığınıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif görmek istediği gibi gördüğünühttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yeni verileri mevcut kategorilerine uydurduğunuhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif önyargı ve stereo-tiplerinden etkilendiğinihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif önceki tutum ve görüşlerini destekleyici enformasyonlara duyarlı olduğunu ve benzeri hususları ifade etmektedir.

Seçici algı konusuhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif pek çok kez laboratuvar ortamında ve gerçek yaşamda incelenmiştir. Örneğin Bruner ve Postman (1949)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif oyun kanlarıyla düzenledikleri deneydehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bazı kartları hatalı bir renkle boyayarakhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif örneğin kırmızı sinek dörtlüsühttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif sunmuşlar ve deneklerin bu tür kartları sunuluşlarından farklı algıladıklarını (örneğin siyah sinek dörtlü veya kırmızı kupa dörtlü gibi) saptamışlardır.


H. Cantrill'in II. Dünya Savaşı öncesindeki kitle paniği incelemesi de klasik bir çalışma olarak anılabilir. Cantrillhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif savaş öncesi radyodan yayınlanan ve dünyanın Marslılar tarafından işgalini konu alan radyo piyesine insanların tepkilerini araştırmıştır. Piyesihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif radyo haberleri olarak algılayan ve Marslıların saldırısını gerçek sanarak sokaklara dökülen pek çok Amerikalı kendileriyle yapılan görüşmelerde şu tür ifadelerde bulunmuşlardır:

1) Pencereden baktımhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif cadde arabalarla doluydu; insanların kaçmakta olduğunu düşündümhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif
2) Pencereden baktım; sokakta hiç bir araba yoktu; bir yerlerde trafiğin tıkandığını düşündümhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif
3) Pencereden baktımhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif herşey eskisi gibiydi; Marslıların henüz bizim sokağa gelmediğini düşündümhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif gibi.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:52

Algısal Belirginlik


Algısal belirginlik (saliency)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif uyaranların kendi bağlamı içinde dikkati çeken bir niteliğidir. Kognitif işlemlerdehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir durumun bazı yanları daha çok dikkate alındığındahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif benzer durumlarda tercihen tekrar ele alınması beklenirhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bu yanlar algısal olarak belirgin (salient) veya rölyefli olarak nitelenir.

İnsanlar da kendi çevrelerinin bağlamı içinde rölyefli olabilir. Örneğin bir grupta farklı bir etnik gruptan olan kişi veya bireyin algı alanında Öne çıkanhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kendini dayatan birihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif algısal planda daha kabarmışhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif baskın ya da yüksek rölyefe sahip durumdadır.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:53

Algısal Değişmezlikler


İnsan algısındahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif nesne algılamaya ilişkin kuvvetli eğilimin yanı sıra büyük bir istikrarlılık (stability) vardır. Bir adamın boyu size doğru yaklaştıkça değişiyor gibi görünmezhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif halbuki gözün ağtabakasına (retina) düşen imge gittikçe büyümektedir. Tabak bir açıdan bakıldığında çemberehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif diğer açıdan bakıldığında elipse benzemez; halbuki ağtabakaya düşen imgeler bunlardır.

Pencerenin önünde durduğunuzdahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bunun ağtabakadaki imgesi dikdörtgen şeklindedir; yandan baktığınızda ise imge bir yamuk şeklini alır. Ancak siz pencereyi dikdörtgen olarak görmeye devam edersiniz. Bütün bu değişik durumlarhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif nesnenin daha önce öğrenilmiş olan nitelikleriyle görüldüğünü örneklemektedir. Fiziksel uyarımdaki farklılıklara rağmenhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif nesnelerin görüntüleri algı düzeyinde değişmez kalır. Bu tür istikrarlılığa algısal değişmezlik (perceptual constancy) denir.

Şekil Değişmezliği

Yukarıda verilen tabak ve pencere örneklerihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif şekil değişmezliği (shape constancy) ilkesiyle ilgilidir. Ne olduğunu bildiğimiz bir nesnenin şeklihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ne taraftan bakarsak bakalım hep aynı kalır. Diğer bir deyişle; değişik açılardan bakılan aşina (familiar) nesneler şekilleri bakımından değişmez olarak algılanır. Burada önemli olan aşinalıktır veya nesnenin neye benzemesi gerektiği konusundaki bilgimizdir. Herhangi bir nedenden ötürü nesneyi tanıyamamamız halinde şekil değişmezliği söz konusu olamaz.

Büyüklük Değişmezliği

Nesne uzaklaştıkça bunun ağtabakadaki imgesi gittikçe küçülür. Halbuki normal olarak insanlar nesneleri hep aynı büyüklükte görürler. Bu olaya (phenomenon) büyüklük değişmezliği (size constancy) denir. Bu değişmezlikte iki etkenin etkisi vardır. Bunlardan ilkihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif şekil değişmezliğinde de söz konusu olanhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif nesnenin aşinalığı veya kişinin nesnenin niteliği konusunda daha önce öğrendikleridir. Bir erkek erkek olarak algılanmışsa; bizden ne kadar uzakta olursa olsunhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif boyu değişmez bir biçimde algılanacaktır. Bir diğer etken uzaklıktır (distance).

Eğer bir nesne aşina değilse veya herhangi bir büyüklükte olabiliyorsahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif örneğin bir sayfa veya kaya gibihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif büyüklük değişmezliği ancak nesnenin ne kadar uzakta olduğu bilinerek korunabilir. Bu durumda uzaklık ipuçları önem kazanır. Eğer bir derinlik ipucu şekilde olduğu gibi yapay olarak değiştirilmişsehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif büyüklük değişmezliği kaybolur. Şekilde büyük zarf daha uzakta ve bu nedenle dehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif daha "büyük" gibi görünmektedir; gerçekte ise bu zarf "küçük" zarftan daha yakındadır. Bu hilenin nasıl sağlandığıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif şeklin açıklamasında anlatılmaktadır.



Büyüklük değişmezliğihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif derinlik ipuçlarının tersine bir etki vereceği şekilde değiştirilmesiyle ortadan kalkmıştır. Bu zarflar aynı büyüklüktedir ve gerçekte "büyük" zarf "küçük" zarftan çok daha yakındadır. Daha uzakta olarak görülmesinin nedeni; bunun gri kartınhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif gri kartın da "küçük" zarfın arkasında gibi görünmesidir. Fakat gerçekte gri kart iki zarf arasında değilhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bunların arkasındadır. "Büyük" zarfın köşesi kesilmiş olduğu için bu kart "büyük" zarfın önünde gibi görünmektedir. (Fundamental Photographs.)


Parlaklık Değişmezliği

Algısal değişmezlik parlaklığın algılanılışı için de geçerlidir; nesnelerin beyazlıkhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif grilik veya siyahlık dereceleri algısal düzeyde değişmezlik gösterir. Parlaklık değişmezliği (brightness constancy) nesnenin üzerine düşen ışık miktarından bağımsızdırhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif insanlar örneğin kömürühttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ay ışığında dahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif parlak güneş ışığı altında da siyah olarak görürler; aynı koşullarda kar ise daima beyaz olarak görülür. Bu olayın nedeni; algılanan parlaklığınhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif parlaklık açısından nesnenin zemine olan oranına bağlı olmasıdır. (Wallachhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif 1963). Normal hallerde bu oranhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif aydınlatma koşulu ile etkilenmeksizin hep aynı kalır. Işık miktarının azaltılması veya çoğaltılmasıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif nesne ve zeminin her ikisini de daha parlak veya daha mat yapar; böylece insanlar nesnenin parlaklığını değişmez biçimde algılarlar.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:55

Algısal Kabartma


Algısal kabartma veya görünür kılma kavramı (pregnance)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif Moles'ün terimleriyle belirsiz olguları anlamaya çalışan bir araştırmacının ilgilendiği olguyu çerçevelemesini ve böylece hatları az çok belirli bir biçim oluşturmasını ifade etmektedir.

Algısal kabartmahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kavranmaya çalışılan gerçekliğin bir fon-fıgür durumunahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif başka şeylerle kontrast haline konulmasıyla benzerlik göstermektedir ve bu anlamda kimlik algılarında önemli bir işleve sahiptir. Bu bağlamda algısal kabartmahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kişilere kolektif kimliklerinihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif grup aidiyetlerini hatırlatmak ve bunun bir adım daha ötesinde karşıt gruplarınıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ötekini düşünmelerini ve bununla ilgili bir şeyi tartışacaklarını söylemek gibi yollardan yapılmaktadır.


Yapılan bazı deneysel çalışmalarda kişilere doğrudan kendilerini tanımlamaları söylenerek alınan kimlik tanımları ile kolektif kimlikleri hatırlatılarak alınan kimlik tanımlarının farklılaştığı görülmektedir.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:55

Alt Mantıklar


Günlük düşünce ve metin analizlerinde sıklıkla kullanılan alt-mantıklar (infra-logics) terimihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif formel mantık sınırları dışında kalan düşünce tarzlarına işaret etmektedir. Klasik formel mantık düzenihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir bütünün öğelerinin çelişmezlikhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif üçüncü halin olamazlığıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif iç tutarlılık gibi ilkelere dayalı bir şekilde birleştirilmesini öngörmektedir.

Bu anlayış insanıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir tür 'akıl yürütme makinesi'ne indirgemektedir. Oysa insanın düşünce yolları bu katı çerçeveye sığmamaktadır. Alt-mantıklarhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif insanınhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif formel mantık dışında kalanhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif tutarlılık ve çelişmezlik kaygısı taşımayan dolayım-sızhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif keyfi düşünce sistemleridir.


Alt-mantıklar yaratıcılık bakımından da önem taşımaktadır. Zira yaratıcı bireylerde bir tür ilham anları olarak nitelendirilen keşif anlarıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif çoğu kez çeşitli öğeleri alışılmışın dışında birleştirmehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bağlantılandırmahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif çağrışım zincirine sokma şeklindeki düşünsel etkinliklere dayanmaktadır. Keşif veya bulgularhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif önce tutarsızhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif hamhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif işleme tabi tutulacak bir yapı halinde ortaya çıkmaktadır.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:57

Alter Ego


Aslında psikanalitik vokabülere ait olan alter ego terimihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif sosyal psikolojidehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif psikodramahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif benlik ve/veya kimlik analizleri alanında da kullanılmaktadır. Alter egohttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kısacahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif diğer-benhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yardımcı-egohttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bana benzeyen bir başkası olarak tanımlanabilir.

Moscovici'ye (1984) görehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif Alter ile Alter Egohttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif sosyal ilişkilerde Diğeri'ni tanımlamanın iki tarzını ifade ederler. Bu çerçevedehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ya bize benzeyen bir Diğerihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yani Alter Egohttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ya da farklı bir Diğerihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yani Alter söz konusudur. Bunlardan her biri farklı olgulara gönderir; bir bakıma çeşitli araştırma yaklaşımları ve teorilerhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bu "alter"i kavramsallaştırma tarzlarına göre farklılaşırlar. Gruplara ilişkin araştırmaların çoğuhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif onu bir "alter ego" olarak ele alırlar.

Psikodramada veya rol oyunundahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif katılanlara diğerinin tutumunu yansıtmasıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kendilerini onun yerine koyması söylenir ve bundan sonra cereyan edenlerhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif oyuncununhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif diğerinin tutumunu içleştirme kapasitesine göre değerlendirilir. Aynı şekildehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif konformiteye ilişkin araştırmalardahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif her bireydenhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kendinihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kendine benzer biriyle veya benzemek istediği biriyle karşılaştırması istenir.

İlke olarak ne kendine Özgü pozisyonlarıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ne de görüşü olan sapkınlarınhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif iktidarı elinde tutanlara veya çoğunluk bireylerine bakarak kanaatlerini oluşturduklarıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif davranışlarını bunlara göre ayarladıkları kabul edilir; sapkınlarhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bu imtiyazlı alter-egolara benzemek için uymaktadırlar. Bazı araştırmalar isehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kısaca "alter'i dikkate alırlar.


Azınlık veya bireyin kendine özgü görüşlerini ifade ettikleri yenilik olgusuna ilişkin araştırmalar böyledir. Bunlarda birey veya azınlıkhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif normu ya da Ortodoksluğu temsil eden bir otorite veya çoğunlukla çatışırlar. Bu birey veya azınlığın aradığı şeyhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif özel kimliğin ve açık bir farkın tanınmasıdır. Demek ki bu iki temel psiko-sosyal mekanizma (sosyal karşılaştırma ve sosyal tanınma)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif sosyal alanda diğerini algılamanın iki tarzıdır.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:57

Alterite


Alter (diğeri) sözcüğünden türetilen bu terimhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir kişinin kendisinden bir başkasının salt varlığını ifade etmektedir. Bireyin diğeriyle ilişkisihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif başlangıçtan itibaren çalışmalı bir nitelik taşımaktadır. Diğeriyle karşılaşmahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bireysel kimliğin oluşumunda en kritik anlardan biridir.


Nitekim bazı yazarlar (Hesnard vb.) gelişim sürecinde Biz'in Ben'den önce olduğunu ve Biz'den Ben'e geçiştehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif daima bir alterite'yi varsaymaktadır. Zira alteritesiz insan ilişkisihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir kaynaşmaya/erimeye dönüşecektir; diğeriyle karşılaşma olmazsa özerklik gerçekleştirilemez; imkânsız olur ve tekilleşme yönündeki bireysel kimlikhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ütopya olarak kalır (kolektif kimlik peşinde koşan gruplar düzeyinde Öteki'nin icadıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bu gereği karşılayan bir strateji olarak nitelendirilebilir.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:57

Alttan Gelen Etki


İzlenim oluşumundahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif belirli bir hedef kişi hakkında genel olarak mevcut şema veya kategori kullanılmakta ve hedeften gelen enformasyonlar bu şema doğrultusunda (top down) işlenmektedir. Ancak bu şema veya kategori yeterli olmadığında alt kategoriler oluşturulmaktadır.


Örneğinhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif politikacılar hakkında olumsuz içerikli şemalara sahipkenhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir politikacı hakkında 'dürüst' ve 'tutarlı' olduğu şeklinde enformasyonlar aldığımızdahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif "ohttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif dürüst ve tutarlı bir politikacıdır" yargısını oluşturabiliriz. Alt kategorizasyonhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif hem şematikhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif hem de özel enformasyonların birlikte kullanımını mümkün kılmaktadır.

Ancak alt kategorizasyon yapılamadığındahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bazı hallerde hedefin özellikleri ağır basmaktahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yeni enformasyonların entegrasyonuna gidilmektedir. Bu olguya 'alttan gelen etki' (bonom up) denmektedir (Fiske ve Neuberghttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif 1990).

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:58

Analojik İletişim


Palo Alto Ekolü'nün kişiler arası iletişimde (kullanılan enformasyonunhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kodun ya da işaretlerin türüne göre) ayırtettiği iki iletişim tarzından biridir (diğeri dijital iletişim).

Ekolün kurucusu Bateson'a görehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif tüm iletişimler iki tip enformasyon kapsar; bunlardan biri olaylar hakkındaki enformasyondurhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif diğeri ise iletişim sırasında bireyler arasında oluşan ilişkiler hakkındaki enformasyondur. Bu anlamda her mesajhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif aynı zamanda bir içerik ve bir ilişkidir. Mesajın ilişkisel yanı ya da ilişkisel mesaj tipihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif iletişim hakkında bir iletişimdir (metacommunicatiori) ve bu anlamdahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ikinci bir mesaj gibi düşünülebilir.


Analojik iletişimhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif işaret/gösterge ile anlamı arasında fiziksel veya sembolik benzerlik esasında bir ilişkinin bulunduğu iletişimdir. Sözel olmayan davranışlar (jestlerhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ses tonuhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif vücut pozisyonlarıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif konuşma sırasındaki duraklamalar veya aralarhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif vs.)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif analojik iletişim örnekleri sayılabilir.

- Ợuαяαnтinє. 08 Şubat 2013 14:58

Angajman


Angajman (commitment)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bireyin kendi davranışlarına bağlılığıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bir başka deyişle birey ile edimleri arasındaki bağ şeklinde tanımlanabilir. Kiesler (1971) tarafından incelenen angajman olgusuhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ya hep ya hiç tarzında değilhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bireyin davranışlarını sahiplenme ya da onları benimseme düzeyi olarak kavramsallaştırılmıştır. Bireyin belirli bir edime angajmanıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif bu edimi özümleme derecesinin ifadesidir. Genel olarak bir kişininhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif fikirhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif inanç ve duyguları değilhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif davranış veya hareketleri tarafından bağlandığı (angaje edildiği) söylenebilirhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yani angajmanhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif sadece eylemler için söz konusudur.

Literatürde angajmanınhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kişinin tutumlarıyla ilişkisinden hareketlehttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif tutum yanlısı angajman ve tutum karşıtı angajmandan söz edilmektedir. Bunlardan birincisihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif kişinin problematik olmayan bir tarzdahttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif yani mevcut tutumları yönünde (pro) angajmanınıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ikincisi ise mevcut tutumlarına karşıt yönde (contre) angajmanını ifade etmektedir.

Angajman düzeyi ya da yoğunluğuhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif davranışın yapıldığı ortam (başkalarının varlığıhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif edimin kamusal olup olmaması)http://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif davranışın birey için önemihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif davranışın tekrarlanma veya değiştirilebilme imkanı gibi çeşitli değişkenlerden etkilenmektedir. Ama asıl önemli olan davranışı yapan bireyin (algıladığı) özgürlük düzeyidirhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif angajmanın olabilmesi için kişinin mecbur edilmemesihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif özgür bırakılması veya özgürlük duygusu taşıması gereklidir.


Sosyal psikologlarhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif angajman konusunda özgürlüğü de dereceli olarak görme eğilimindedir. Özgürlüğün derecelendirilmesihttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif ödül veya ceza düzeyini yükseltme veya düşürme yoluyla ayarlanabilir. Angajmanhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif büyük ödül veya büyük ceza durumlarında değilhttp://www.duslerforum.org/images/smilies/virgulll.gif özellikle az ödül veya az ceza durumlarında söz konusu olmaktadır.


.

vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2018, Jelsoft Enterprises Ltd


Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557