Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu  



"Taklitler, Asıllarını yaşatırmış."
Go Back   Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu > Kültür & Sanat > Tiyatro & Edebiyat & Sanat
Ücretsiz Kayıt ol veya Üye Girişi yapın.
Forum Renkli - Türkiye'nin En Renkli Eğlence ve Paylaşım Platformuna Hoşgeldiniz.
Forum Renkli'ye Hoşgeldiniz. Forumumuza ücretsiz KAYIT olarak, forumumuzda bilgi alışverişi yapabilir ve aramıza katılıp samimi dostluklar kurabilirsiniz.

Forumumuzda bizimle birlikte paylaşıma katılmak için buradan üye olabilirsiniz.



veya Facebook üyeliğiniz ile sitemize kayıt olabilirsiniz.
Etiketli Üyeler Listesi

Yeni Konu Aç Cevap Yaz
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 18 Mart 2013, 21:57   #1 (permalink)
Bir dilek hakkım olsa
ellerini tutardım .. .

bulut ' - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 10 Ocak 2013
Nerden: İstanbul ' Sakarya '
Yaş: 30
(Mesajlar): 3.365
(Konular): 970
İlişki Durumu: Evli
Renkli Para : 207780
Aldığı Beğeni: 1131
Beğendikleri: 5
Ruh Halim: Suspus
Standart Bombalar ve erkekler arasında bir masal

Bombalar ve erkekler arasında bir masal

Jîn kurşunlardan, bombalardan en çok da erkeklerden kaçar. Bütün üniformalılardan kaçar. Hayaline ulaşmak ister çünkü tek istediği şey hayattır... Reha Erdem Jîn'de hem masal hem de gerçeği anlatıyor. Yönetmenin kendisinden dinliyoruz...



‘’İnsanı ‘yapan’ en önemli ögelerden biri de iklimi, coğrafyası, gündelik hayatıyla içinde yaşadığı yer, soluduğu hava, duyduğu ses. Yıllardır bomba sesleri, silah sesleri, insan haykırışları, hayvan çığlıkları ve yanık kokuları içinde yaşıyoruz. Benim asli derdim bunları da aştı: Beni en çok dertlendiren bu kan kokusuna, bu korkunç gürültüye, ölüm çığlıklarına alışma, yabancılaşma, hatta bundan skorlar çıkarma halimiz.’’
Jîn’in Kürt sorunuyla ilgili sözüne ve hikayenin gerçeklikle ilişkisine dair bunları söylüyor Reha Erdem. Keza, Jîn’in hikayesi fazlaca yanlış anlamaya, yanlış okumaya, birilerini rahatsız etmeye müsait ama Erdem’in sineması elbette (ve iyi ki) bunları aşıyor.
Doğduğumuzdan beri süregelen bir savaşın ortasında hayatta kalmaya, özlemini duyduğu duyguları, hayatını yaşamayı istiyor Jîn. Dağdan şehre inmek istiyor. Hem örgütten hem de askerden kaçarak... Ama ne mümkün! Sadece dağda değil ovada/şehirde de hayat felakettir Jîn için. Çünkü, Jîn kurşunlardan, bombalardan en çok da erkeklerden kaçar. Reha Erdem, Jîn’in kadın olarak önüne çıkan engelleri boşuna göstermez. Kadın olmakla ilgili bir filmdir çünkü Jîn. Bir masal olarak izlediğinizde bile hikayenin kötüleri erkektir, aksini iddia etmek ayıp olur zaten! Jîn’e tecavüz etmeye çalışan erkekler arasında ona el uzatan kadın o yüzden değerlidir. En güvenilir ve sahici yüzdür onunkisi. Onu koruyan, onunla göz göze gelen hayvanların bakışı da öyle…
Savaşın ne kadar ‘erkek’ bir şey olduğunu hatırlatır Reha Erdem. O yüzden de Jîn çoğu sahnede doğaya sığınır. Tabiat anaya yani. Her doğaya sığındığında ana rahminde yatıyormuş gibi görürüz Jîn’i. Güvende hisseder kendini. Ne zaman doğadan uzaklaşsa dışarıdaki belalarla karşılaşır. Savaşın çelişkisini gösterir Erdem. Dağdaki savaş sadece dağla sınırlı değildir çünkü. Ah bir anlayabilsek! Televizyona çıkıp saatlerce, günlerce ‘barış nasıl gelir’ diye konuşmaktan sıkılmayan hatta bu konuşmalarla var olan ‘koca’ adamlardan tek bir sahne ile çok daha fazla şey söyler Reha Erdem.

Filmin masalsı anlatımıyla ilgili çok şey söylendi. Hatta mecburi bir hal aldı bu durum. Kırmızı Başlıklı Kız metaforu zaten filmin tanıtımında yer alıyor. Jîn’in karşılaştığı hayvanlar, başından geçenler, tekrar eden olaylar, bir türlü kaçamama hissi ve ‘kötü’ler… Bu masalsı anlatım tercihini Erdem’den dinlemek en doğrusu: ‘’Sinemada ya da sanatta ‘gerçek’i ‘gerçekçi’ bir şekilde ele almanın ‘gerçek’e zarar verdiğini düşünüyorum. Gerçeği ‘gerçekmiş gibi’ bir yalanla çekmek, işe ta baştan bir gizli yalanla başlamak demek. ‘Ben size gerçeğin ta kendisini gösteriyorum’ estetiği, bence sinemanın en zararlı, pornografik eğilimi. Sinemanın işi gerçeğin telmaşa taklidini yeniden sunmak değil, ‘gerçek’in üstüne kafa yordurmak, hayal kurdurmak... Reha Erdem’in Jîn’de bunu başardığı aşikar. Filmin, en etkileyici yanlarından biri bu zaten. O dışarıya çıkamama, döngüden kurtulamama hissi... Jîn’in girdiği evden aldığı eşyalar, annesini telefonla araması vs. Bunların hepsi bir yandan masalsı atmosferi güçlendiriyor (kabustan kurtulamamanın somut hali) bir yandan da Kürt sorunun ne menem bir şey olduğunu gösteriyor. Meseleyi Türk – Kürt kimliği ya da ‘Bir gerilla ne yapar/yapmalı? sorusu üzerinden okumanın geçersizliği de burada yatıyor. Jîn’in niye örgütü bıraktığı değil de neden örgüte katıldığı önemli gerçek hayat için. Yıllardır bu soru sorulmadığı için savaş çığırtkanlığı galip gelmiyor mu zaten? Film içinse önemli olan Jîn’in bir simge olarak değil bir kadın olarak hayatı tercih etmesi. Savaştan kurtulmak ister çünkü Jîn. Üniformasını çıkarır ve üniformalı herkesten kaçar. Üniforma erkektir çünkü. Simgesel bir okuma değil her haliyle, canlı kanlı erkektir üniforma. Savaş, erk, iktidar o yüzden erkektir. Yoksa, karşılaştığı çobanın üniformalıyken korktuğu Jîn’e kadın kıyafetleri varken asılmasının sebebi nedir?

Reha Erdem’in doğayı kullanma biçimine alışığız diğer filmlerinden (Hayat Var, Beş Vakit ve Kosmos hatta Korkuyorum Anne) ama burada bir kat daha hayran olmak mümkün. (Film ses ve görüntüleri başka bir yazıya konu olacak kadar iyi.) Erdem, Jîn’i doğanın bir parçası haline getirirken doğanın dinginliğinin karşısına ve ortasına savaşın tahribatını koyuyor. ‘Hayat’ı böyle tersiyle birlikte göstermeyi tercih ediyor. ‘’Savaş zaten bir toplumun ruhuna girmişse bu her yerde yaşanır. Dikkat edin son yıllarda dilimizde ne çok şiddet kelimesi var. İnsanlar sevgilerini bile ‘şiddet’ sözcükleriyle ifade ediyorlar. Birbirini incitmek üzerine kurulu TV şovları, spor karşılaşmalarında zeka ve mizahlı seyirci rekabeti yerine ‘ölümüne’ bir terminoloji... Hatta daha da ileri gideyim, ‘kadına şiddet’ adı altında paketlediğimiz ‘ev katliamları’ bile gücünü ve ruhunu o savaştan alıyor.’’

Filmdeki tezatlık duygusu da bu yüzden biraz daha anlamlı hale geliyor. Bir yanda mavi gökyüzü, ovalar, yeşillik bir sonsuzluk hissi, beri yandan bombalar, silahlar, tecavüz ve erkeklikle ilgili çok şey. Reha Erdem, bunu içimize benzetiyor: ‘’İçimiz gibi... Bir yanımız mavi gök, bir yanımız kara kuyu... Bir yanımız cömert, bir yanımız fesat! En yüce amaç da cömert yanımızı biraz daha hayata hakim kılmak değil mi?’’
En çok tartışılan konulardan biri ise dantel mevzusu… Kanımca, çok anlamlı ve hikayede yerini bulan, savaşın dışındaki hayatı, Jîn’in özlediği şeyleri gösteren ufak ama etkili bir detay. Son sahnede, dantelin tekrar giydiği üniformadan bile daha güçlü bir anlatım aracı olması da Erdem’in başarılarından biri. Sembolik bir okuma yapmak artık toplu bir yazı hastalığına dönüştüğü için Erdem’e soruyorum ‘dantel’ meselesini, o da bunun bir ayrıntı olduğunun altını çiziyor: ‘’O dantel filmdeki onlarca ayrıntıdan biri, sembol değil ayrıntı, özellikle belirtiyorum... Üniformasızlığa bir özlemi olabilir Jîn’in, belki zamanlı belki zamansız böyle bir zaafı olabilir. İnsan zaaflarıyla insan olur, bunlarla altüst mücadelesi sırasında ‘yapar’ kendini.’’
Ne kadar uğraşsa da hayalini kurduğu yere/şeye varamaz. Dağlara geri döner. Onun bu çaresizlik ve isyana dönüşen yolculuğu boyunca biz de Türkiye'yi izleriz aslında. Ancak her şeye, savaşın tüm yok ediciliğine rağmen görürüz ve biliriz ki, Jîn ne istediğini bilen çok güçlü bir kadındır. Hayatı istiyor, seviyor ama yine de sonunda neye dönüşeceğini tahmin etmek zor. O dönüşümü sağlayan bu savaşın kendisi mi olacak bilmiyoruz. Reha Erdem’e sorduğumda ‘İlk adım barış’ diyor ve devam ediyor: ‘’Sonra bunun temelleri yani eşitlik. Ayrıca kadın olarak ‘ev’deki savaşı da kazanmak gerekiyor. Daha bayağı bir yolu var gibi Jîn’in. Ama şimdi –ve inşallah!- umutlu bir yol gözüktü, sanki yaraları sarılacak gibi... Arzumuz bu tabii.’’






Mesele
şair olabilmekte değil
hüzünle dolabilmekte.. .


bulut ' isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Yeni Konu Aç Cevap Yaz

Etiketler
arasında, bir, bombalar, erkekler, masal, ve


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum Renkli Sosyal Medya
Forumrenkli Facebook Forumrenkli Twitter Forumrenkli RSS
Forum Renkli Desteklediklerimiz

Forum Renkli Yasal Uyarı!

Forum Renkli Türkiye'nin en renkli eğlence ve bilgi paylaşım platformudur. Hukuka, yasalara, telif ve kişilik haklarına bağlıdır. "5651 sayılı yasada" belirtilen "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet sunmaktadır. İlgili yasaya göre site yönetiminin tüm içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebep ile sitemiz, uyarıları dikkate alarak yasa dışı paylaşımlar hakkında gerekli işlemleri yapmaktadır. Oluşabilecek yasal sorumluluklar "Üyelerimize" aittir.

Forum Renkli; Arkadaşlık, Dostluk, Eğlence, Paylaşım, Msn Nickleri, Msn Sözleri, Msn Avatarları, Ödüllü Yarışmalar, Msn Sözleri, Şiirler, Şarkılar, Moda, Sağlık, Tv, Dizi, Film, Komik, Komik Resimler, Komik Videolar, Haberler, Spor Haberleri ve Güncel Bilgi Paylaşımı gibi konuların kullanıcıları tarafından önceden onay almadan anında yayınlayabildikleri bir forumdur.

Copyright© 2011 - 2013, ForumRenkli.com® Tüm Hakları Saklıdır.


Forum Renkli Alexa Forum Renkli Sitemap



vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Inactive Reminders By Realdizayn

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557