Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu  



"Taklitler, Asıllarını yaşatırmış."
Go Back   Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu > Eğitim & Öğretim > Eğitim ve Öğretim Genel > Türk Dili ve Edebiyatı
Ücretsiz Kayıt ol veya Üye Girişi yapın.
Türk Dili ve Edebiyatı Türk Dili ve Edebiyatı dersi hakkındaki tüm bilgiler ve paylaşımlar bu bölümdedir.

Forum Renkli - Türkiye'nin En Renkli Eğlence ve Paylaşım Platformuna Hoşgeldiniz.
Forum Renkli'ye Hoşgeldiniz. Forumumuza ücretsiz KAYIT olarak, forumumuzda bilgi alışverişi yapabilir ve aramıza katılıp samimi dostluklar kurabilirsiniz.

Forumumuzda bizimle birlikte paylaşıma katılmak için buradan üye olabilirsiniz.



veya Facebook üyeliğiniz ile sitemize kayıt olabilirsiniz.
Etiketli Üyeler Listesi

Yeni Konu Aç Cevap Yaz
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 22 Ekim 2011, 10:37   #1 (permalink)
| DJ |

-life4kill- - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 17 Ağustos 2011
(Mesajlar): 4.047
(Konular): 1295
Renkli Para : 5941
Aldığı Beğeni: 5
Beğendikleri: 1
Ruh Halim: none
Takım :
Standart Geçiş Dönemi Edebiyati

XI - XII. YÜZYIL TÜRK EDEBİYATI
( GEÇİŞ DÖNEMİ EDEBİYATI )


Bu dönem Türk edebiyatı bir yandan İslam inancı v bunun getirdiği Arap ve Fars kültürünün etkisine girerken bir yandan da eski Türk Edebiyatı geleneğini sürdürmeye çalıştığından bir ikilem yaşamıştır.
“ Geçiş Dönemi” olarak da adlandırılan bu dönem edebiyatında şu özellikler görülür:
1 – Dilde Türkçenin yanı sıra Arapça ve Fasa sözcükler de kullanılmaya başlanmıştır.
2- Uygur Alfabesinin yanında Arap Alfabesi de kullanılmıştır.
3 – Eski nazın şekilleri yanında Arap ve Fars edebiyatından giren nazım şekilleriyle de eserler
verilmeye başlanmıştır.
4 – Dörtlük ve beyit birlikte kullanılmıştır.
5 - Hece ölçüsüne devam edilirken aruz ölçüsü de kullanılmıştır.
6 - İslam öncesi kültürle İslami kültür iç içedir.
7 - Dini esasları öğretme esas alınmıştır.
8 – İdeal toplum oluşturma çabası vardır.
9 – Klasik Türk edebiyatı da denilen “Divan Edebiyatı” ve Tekke edebiyatının ilk örnekleri
verilmiş; Türk edebiyatının üç kola ayrılmasının ilk adımları atılmıştır.
GEÇİŞ DÖNEMİ ESERLERİ
1 – KUTADGU BİLİK : Mutluluk veren bilgi – mesut olma bilgisi anlamlarına gelir.
XI. yüzyılda, Karahanlılar zamanında ( 1069 – 1070)Yusuf Has Hacib tarafından
Kaşgar’da Yazılmış ve Karahanlı Hükümdarı Ali Hasan Bin Süleyman Han ‘a
sunulmuştur Eserin hazırlanmasında Sankrlkçedeki “Pançatantra”ların ( hükümdar
nasihatleri) , Hinli yazar Beydaba’nın “Kelile ve Dinme” adlı eserinin ve Çin bilgini
Konfiçyüs’ün felsefesi etkili olmuştur.
6645 Beyit ve 173 dörtlükten oluşan eser Mesnevi nazım şekliyle ve siyasetname türünde
yazılmıştır Beyitlerde aruz ölçüsünün fe’ûlün / fe’ûlün / fe’ûlün / fe’ûl kalıbı kullanılmış
Dörtlükler ise hece ölçüsüyle yazılmıştır.
19. yüzyıldaTürkolog Von Homer tarafından bulunan eser bugün biri Viyan’da biri Kahire’de ve
biri de Türkitan’ın Fergana şehri kitaplığında olmak üzere üç yazma nusha halinde
bulunmaktadır. ( Viyanadaki Uygur diğerleri ise Arapçayla yazıldığı da söylenir.)
İdeal insan ve ideal devlet oluşturmayı amaçlayan Ütopik bir eserdir Eserde adalet,
kanun,mutluluk, akıl ve kanaatkarlık sembollerle anlatıldığı için “ALEGORİK” bir eserd
Kün Togdi adlı hükümdar kanun ve adaleti
Ay Todi adlı vezir :mutluluğu, saadeti
AyToldinn oğlu Ögdülmiş : aklı ilmi ( bilgiyi)
Kardeşi ( vezirin ikinci oğlu ) Odgurmuş : kanaati ve akıbeti simgeler.

Kutadgu Bilik’ten Örnekler.
1 Doğrulukla hallederim ben işi
Ayırmam ben bey ya da kul diye kişi
2 –Gerek oğlum, gerek yakınım ya da akraban olsun
Gerek yolcu, gezici gerek konuk olsun
Kanun karşısında benim için bunların hepsi birdir
Hüküm verirken hiçbiri beni farklı kılmaz.
3 – Hükümdar bak özü doğru ise
Düşündüğü ile söylediği birse doğru insan odur.
4 – Beyler, iyi insanları kendilerine yakın tutarlarsa
Kötüler de işlerinde iyi hareket etmek zorunda kalır.
5 – Beylerin etrafını kötüler çevirirse
Memlekete tamamen kötüler hakim olur.
6 – Fakir, dul ve yetimleri kolla
Bunları korumak kanunları gerçekten uygulamaktır

7 – Açgözlü insana memleket ve mevki verme
Onun memlekette düzeni bozacağından şüphe etme
8 – Devletin direği doğru kanundur
Kanun bozulursa devlet durmaz ayakta
9 – Vücudunu düz dilersen hevesinin boynunu kır
Hevesin ölürse vücudun eğrisi düzelir
10 – Hevesine akıl ile hakim ol
NeFsini bilgi ile tutup bastır.
Siyasetnane : Devlet adamları ya da diğer yöneticilere bilgi ve öğüt verme amacıyla yazılmış ahlâki ve didaktik eserlere siyasetname denir.
Selçuklu veziri Nizamül Mülk’ün “Siyasetname” Koçi Bey’in “ Koçibey Risalesi” bu türün ilk örnekleridir.
Mesnevi :Arapçada “ ikişerli “ anl***** gelir Her biyitin kendi arasında uyaklanmasıyla oluşur. aa bb cc… İlk olarak Hint edebiyatında Beydaba’nın yazdığı “ Kelile ve Dimne” de kullanılmıştır. İran şairleri Gencali Nizam “Penç Genç” te Frdevi “Şehname” de bu nazım şeklini kullanmıştır. Bizede ilk olarak “Kutadgu Bilig” de kullanılmıştır
Aynı şairin yazdığı beş mesneviye “Hamse” denir Bizde ilk olarak Ali Şir Nevai
1- Hayret-ül Ebrar
2 – Ferhat ü Şirin
3 – Leyla vü Mecnun
4 – Seba-i Seyyar
5 – Sedd –i İskender adlı mesnevileri yazarak hamse sahibi olmuştur.
Mesnevi Çeşitleri
1 – Kahramanlık ve destan mesnevileri : Şehname ( Frdevsi ) İskendername ( Ahmedi )
2 – Aşk Mesnevileri .Leyla vü Mecnun ( Fuzuli) Hüsrev ü Şirin ( Şeyhi )
3- Din ve Tasavvuf Mesnevileri : Mevlid ( Süleyman Çelebi ) Hün-ü Aşk ( Şeyh Galib )
4 – Didaktik Mesneviler : Kutadgu Bilig ( Y.Has Hacib ) Risaletü’n Nüshiye ( Y. Emre )
Hayriye (Nabi)
5 – Mizahi Mesneviler : Harname ( Şeyhi )
6 – Şehir Mesnevileri : Şehrengiz-i Bursa ( Lami )
7 – Eğlence ve Düğün Mesnevileri : Sürname ( Ahmedi )
Mesnevinin Bölümleri :
1 – Dibace 2 – Tevhid 3 – münacaat 4 – Na’t 5 – Miraciye 6 – Methi Cehar-ı Yârı Gizin
7 – Methiye 8- Sebebi Telif 9 – Agazı Destan 10 – Hatme
II DİVANÜ LUGATİ’T TÜRK: Türk Dili Sözlüğü anl***** gelir 1072 – 1077tarihleri arasında ( XI. Y.Y ) Kaşgarlı Mahmut tarafından yazılmış ve Abbasi Halifesi Ebulkasım Abdullah’a sunulmuştur.
Yazarın amacı Araplara Türkçeyi öğretmek olduğundan eser Arapça yazılmıştır 7500 Türkçe sözcüğün karşılığı maznun ve düz yazı metinlerinden yaralanılarak verilmiştir.
Eser Türkçenin ilk sözlüğü olmakla birlikte Türk Dili, tarihi Türklerin yaşadığı coğrafi bölgeler Türk örf ve adetlerini de anlatan büyük bir Türkoloji kaynağıdır.
Eserin yazarın kendi el yazısıyla yazmış olduğu aslının kopyası bugün İstanbul- Fatih Milli Kütüphanesinde bulunmaktadır ( yazımından 192 yıl sonra Şamlı Mahmut tarafından çoğaltılmış )
III ATABETܒL HAKAYIK : Hakikatler Eşiği anl***** gelir XII.Yüzyıl sonlarında Edip Ahmet tarafından yazılmış Türk ve Acem ülkesinin meliki Emir Muhammet Dad Sipihsalar’a sunulmuştur Dini ve Ahlaki bilgiler içeren 40 Beyit ve 101 dörlükten oluşan esrde de Kutatgu bilikte olduğu gibi hem hece men de arzun fe’ûlün / fe’ûlün / fe’ûlün / fe’ûl kalıbı kullanılmış
-1918 yılında Necip Asım tarafından bilim dünyasına tanıtılan eser 14 bölümden oluşmuştur.
1 – Tanrıya Övgü 2 – Reygambere övgü 3 – Dört Sahabenin övgüsü 4 – Emir Muhammet Dad Sipihsalar’ın övgüsü 5 – Kitabın yazılış sebebi 6 – Bilginin fydası, bilgisizliğin zararı hakkında 7 – Dilin korunması 87 – Dünyanın dönekliği 9 – Cömertlik – cimrilik 10 – Alçakgönüllülük ve kibir hakkında 11 – Hırs 12 – Af etme ve diğer iyilikler hakkında 13 – Zamanın bozukluğu 14 – Yazarın özrü.

DİVAN-I HİKMET Gerçek ve ahlâka dair kısa ve özlü söz demektir. Şairin kedisi ise eserini “ Varlıkların en iyisini bilgilerin en iyisiyle bilmek” olarak açıklar.Din ve Tasavvuf konularını işleyen şiirlere de “Hikmet” denir Ahmet Yesevi tarafından XII. Yüzyılda yazılmıştır.. Uygur Türkçesi ve Hakaniye lehçesiyle kaleme alınan eser konu bakımından tasavvur şekil bakımından halk edebiyatına uygundur.

IV - MANAS DESTANI : Kırgız Türklerine ait olup dünyanın en uzun destanıdır Eser manasın dünyaya gelişini ve oğullarını anlatır.
Sekizli hece ölçüsüyle yazılmış yarım uyak kullanılmış olan esrde aliterasyonlara çok yer verilmiştir. Alman bilim adamı Prof. Wilhelm Raddloff 1862 -1869 yılları arasında Kırgız Türklerinden derlemiş ve kısaca “Proben” diye tanınan eserinde yayınlamıştır.




-life4kill- isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Yeni Konu Aç Cevap Yaz

Etiketler
dönemi, edebiyati, geçiş


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum Renkli Sosyal Medya
Forumrenkli Facebook Forumrenkli Twitter Forumrenkli RSS
Forum Renkli Desteklediklerimiz

Forum Renkli Yasal Uyarı!

Forum Renkli Türkiye'nin en renkli eğlence ve bilgi paylaşım platformudur. Hukuka, yasalara, telif ve kişilik haklarına bağlıdır. "5651 sayılı yasada" belirtilen "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet sunmaktadır. İlgili yasaya göre site yönetiminin tüm içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebep ile sitemiz, uyarıları dikkate alarak yasa dışı paylaşımlar hakkında gerekli işlemleri yapmaktadır. Oluşabilecek yasal sorumluluklar "Üyelerimize" aittir.

Forum Renkli; Arkadaşlık, Dostluk, Eğlence, Paylaşım, Msn Nickleri, Msn Sözleri, Msn Avatarları, Ödüllü Yarışmalar, Msn Sözleri, Şiirler, Şarkılar, Moda, Sağlık, Tv, Dizi, Film, Komik, Komik Resimler, Komik Videolar, Haberler, Spor Haberleri ve Güncel Bilgi Paylaşımı gibi konuların kullanıcıları tarafından önceden onay almadan anında yayınlayabildikleri bir forumdur.

Copyright© 2011 - 2013, ForumRenkli.com® Tüm Hakları Saklıdır.


Forum Renkli Alexa Forum Renkli Sitemap



vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Inactive Reminders By Realdizayn

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557