Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu  



"Taklitler, Asıllarını yaşatırmış."
Go Back   Forum Renkli - Türkiye`nin En Renkli Eğlence ve Bilgi Paylaşım Platformu > Eğitim & Öğretim > Eğitim ve Öğretim Genel > Türk Dili ve Edebiyatı
Ücretsiz Kayıt ol veya Üye Girişi yapın.
Türk Dili ve Edebiyatı Türk Dili ve Edebiyatı dersi hakkındaki tüm bilgiler ve paylaşımlar bu bölümdedir.

Forum Renkli - Türkiye'nin En Renkli Eğlence ve Paylaşım Platformuna Hoşgeldiniz.
Forum Renkli'ye Hoşgeldiniz. Forumumuza ücretsiz KAYIT olarak, forumumuzda bilgi alışverişi yapabilir ve aramıza katılıp samimi dostluklar kurabilirsiniz.

Forumumuzda bizimle birlikte paylaşıma katılmak için buradan üye olabilirsiniz.



veya Facebook üyeliğiniz ile sitemize kayıt olabilirsiniz.
Etiketli Üyeler Listesi

Yeni Konu Aç Cevap Yaz
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 28 Aralık 2012, 18:34   #21 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

Sayfa 33.

ATATÜRKÇÜ DÜŞÜNCE IŞIĞINDA ÇAĞDAŞLAŞMA

1. Metinden hareketle çağdaşlaşmanın tanımını aşağıya yazınız.

Çağdaşlaşma her bakımdan içinde bulunulan zamanın gereklerini yerine getirme demektir.
2. "Bağımsız bir millet olmanın" çağdaşlaşmadaki rolünü açıklayınız.
Milletlerin varlığı bağımsızlığı gösterdiği ve göstereceği uygar eserlerle orantılıdır. Uygarlık yolunda ilerlemeyen çağdaşlaşmayan milletler hürriyet ve bağımsızlıklarını koruyamazlar. Milletlerin var olmasının şartı uygarlık yolunda ilerlemek ve başarı kazanmaktır.
3. Atatürk'ün çağdaşlaşmaya verdiği önemi açıklayınız.
Atatürk'ün bu konudaki düşünceleri:
"Gözlerinizi kapayıp yalnız yaşadığımızı farz edemeyiz. Memleketimizi bir çember içine alıp cihan ile alakasız yaşayamayız. Bilakis ileri uygar bir millet olarak uygarlık sahasının üzerinde yaşayacağız. Bu hayat ancak ilim ve fen ile olur. İlim ve fen nerede ise oradan alacağız ve her millet ferdinin kafasına koyacağız. İlim ve fen için kayıt ve şart yoktur."





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:34   #22 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) 2012-2013 - sayfa 28
11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) 2012-2013 - sayfa 28
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
ÖĞRETİCİ METİNLER

13. Padişahın sarayı ile Çakır Ali’nin köyünü evini karşılaştırınız. Farklılıkları aşağıya sıralayınız.

Padişahın sarayı ile Çakır Ali'nin köyü ve evi arasında dağlar kadar fark vardır. Çakır Ali'nin köyü sarayın bahçesi kadar bir alana sahip değildir. Evi ise saraydaki kümes kadar yoktur. Bu farklılık o dönemde yönetici kesim ile halk arasındaki ekonomik dengesizliği göstermektedir.


14. Metnin anlatımını açıklık kesinlik yalınlık ve duruluk açısından değerlendiriniz.

Metinde duru yalın kesin bir anlatım vardır. Metin sadeleştirilmiş hali göz önünde bulundurulursa metin fazla akıcı değildir.

15. “Sözleşme seçim hak vekil görev sorumluluk yetki istifa ceza öşür hukuk vergi hükûmet kabahatli ortaklık imdat” kelimelerinden hangileri kavram veya terimdir? Bu kelimelerden hangileri günlük hayatta da kullanılmaktadır?

"Öşür" kelimesi dışındaki diğer kelimeler günlük hayatta kullanılmaktadır. Hak görev yetki ceza sorumluluk hukuk ortaklık sözcükleri birer kavramdır.

16. Yazar günlük hayattan alınan kelimelerle kavram ve terimleri niçin bir arada kullanmış olabilir?

Kavramların daha iyi anlaşılması için

a. Batı’daki Rönesans ile bizdeki Tanzimat hareketi arasında tespit ettiğiniz benzerlikleri arkadaşlarınızla paylaşınız.

İkisinde de yenilik amacı var
Özgürlük eşitlik düşünce ve ifade serbestliği hedeflenmiştir.Bu serbeslik Tanzimat'ta sınırlıdır.
Rönesansta kralların Tanzimat'ta padişahın yetkileri sınırlandırılmıştır.
Rönesansta Batı'da bilim ve sanat alanında yenilikler yapıldı gelişmeler yaşandı. Tanzimat Döneminde de sanat alanında değişim yaşandı.
İkisinde de aydınlar yenilikler öncülük yapmıştır.

b. Metinde geçen Tanzimat’ın getirdiği özgür ortamla dile getirilebilen yeni kavram
terim ve ifadeleri bularak tahtaya sıralayınız.
Hürriyet hak hukuk adalet eşitlik seçim sözleşme vekil ...
c. On altıncı yüzyılın İstanbul’unda da sanatçılar bu kavramları terimleri ifadeleri dile getirebilirler miydi? Tartışınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.

Dile getiremezlerdi. Çünkü o dönemde padişahın mutlak otoritesi vardı.Ortam müsait değildi. Dönemin siyasi anlayışı bu düşünceleri dile getirmeye engeldi.

17. Yazar makalesinin ilk bölümünün son paragrafında sözleşmenin yenilenmesi gerektiğini söylüyor. Bunu niçin istemektedir?
Sözleşmenin eskimiş olduğunu ifade ediyor.
Sözleşmenin yenilenmemesi durumunda devletin ve hilafetin zarar görebileceği endişesini dile getiriyor.
18. “Şeyh halife padişah” gibi ifadelerle “seçim hürriyet hak istifa” gibi kelimelerin aynı metinde kullanılmasını nasıl değerlendiriyorsunuz? Düşüncelerinizi aşağıya yazınız.

Bu kelimelerin kullanılması dönemin siyasi ve sosyal ortamını yansıtır. Hem padişahlık devam ediyor hem de demokratikleşme yolunda adımlar atılıyor.

19. Metin hangi geleneğe bağlı kalınarak yazılmıştır?
Dil ve anlatım yönünden divan nesrine yakın. İçerik bakımından Tanzimat edebiyatı geleneğine bağlı.

20. Okuduğunuz metinden somut ifadelere örnekler veriniz. Yazarın bu ifadelerden nasıl yararlandığını açıklayınız.
kitap padişah vali mahalle köy tarla mera dağ kasaba Çakır Ali.... Yazar bu somut ifadeleri hak ve görevlerin kapsamı ile ilgili konular olarak kullanmış.

Muallim Naci ile Recaizade Mahmut Ekrem arasında geçen tartışmalar ve Tanzimat
Dönemindeki “eski-yeni” çatışması ile ilgili araştırma sonuçlarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
Muallim Naici ile R. Mahmut Ekrem şiirde kafiye göz için midir yoksa kulak için midir tartışması yapmışlardır. M. Naci eski edebiyat anlayışıyla kafiye göz içindir demiştir. R. Mahmut Ekrem yenilik yanlısıdır kulak için kafiye anlayışını benimsemiştir. Eski edebiyat taraftarları M. Naci'nin yanında yer almışlar yenilikçi sanatçılar R. M. Ekrem'i desteklemişlerdir.

a. Tanzimat Dönemi gazeteleri ile ilgili olarak kitabınızın 14. sayfasındaki “3. ODE” nin a b ve c maddeleri doğrultusunda yaptığınız araştırma sonucu edindiğiniz bilgileri hatırlayınız.

b. Makale ve sohbet gibi öğretici metinlerin gazete aracılığıyla halkla buluştuğu; tiyatro hikâye roman örneklerinin öncelikle gazetelerde yayımlandığı Tanzimat Döneminde gazetelerin önemini gözden geçirerek yeniden değerlendiriniz.

Tanzimat gazeteciliği yeni düşünceleri halka benimsetmeyi amaçladığı gibi Batı'dan alınan edebi türlerin halka tanıtılmasında da önemli bir rol oynamıştır. Makale roman tiyatro hikayeeleştiri gibi türlerin ilk örnekleri gazetelerde yayımlanmıştır. Gazeteler yeniliklerin sözcüsü olmuştur.
21. Eserden hareketle yazarın fikrî ve edebî yönü hakkında çıkarımlarda bulunarak eser-yazar ilişkisini belirleyiniz





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:35   #23 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

2012-2013 11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) Tanzimat Dönemi -sayfa 34
II. Ünite: TANZİMAT DÖNEMİ EDEBİYATI
Değerlendirme

SAYFA 34


1. Aşağıdaki cümlelerin başına yargı doğru ise “D” yanlış ise “Y” yazınız.
( Y ) Tanzimat Dönemi öğretici metinlerinde bireysel ve edebî konular sıkça işlenir.
( D ) Öğretici metinlerde dil bir nesneyi kavramı olayı anlatmak; açıklamak bildirmek ve okuyucuyu uyarmak harekete geçirmek işleviyle kullanılır.

( D ) Tanzimat eserlerine damgasını vuran ikilik eski ile yeninin bir arada bulunması şeklinde görülür.
( Y ) Öğretici metinlerin hepsinde ana düşünce metnin içinde yargı bildiren bir cümle hâlinde verilir.
2. Aşağıdaki cümleleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
Öğretici metinlerBİLGİ VERMEK AÇIKLAMAK ÖĞRETMEK OKUYUCUYU UYARMAK YÖNLENDİRMEK gibi amaçlarla yazılır.
Öğretici metinlerde AÇIK DURU ve YALIN bir dil kullanılır.

ATATÜRK İLKE ve İNKILAPLARI Türk çağdaşlaşma hareketinin en önemli unsurunu oluşturur.

3. Bilgi inanç düşünce farklılığı kültürel çevre ve psikolojik özellikler yazarların bakış açısını ne ölçüde belirler?

Bilgi inanç düşünce farklılığı kültürel çevre ve psikolojik özellikler yazarların bakış açısını etkiler. Aynı konu üzerinde farklı bakış açıları yaklaşımlar ortaya çıkar.

4. Aşağıdakilerden hangisi Tanzimat Döneminde halkı eğitmek amacıyla en yaygın araç olarak kullanılmıştır?
A. Gazete B. Hikâye C. Roman D. Makale E. Tiyatro
Cevap A
5. Tanzimat Döneminin öğretici metin anlayışı hakkında neler söylenebilir?
Halkın bilinçlenmesi yeniliklere uyum sağlaması amacıyla yazılmıştır.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Reklam Alanı
Alt 28 Aralık 2012, 18:35   #24 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

11. Sınıf Türk Edebiyatı Kitabı Cevapları (Biryay) sayfa 30 (2012-2013)
sayfa 30

1. Ebuzziya Tevfik'in "Hürriyet" adlı metninde hürriyet kavramının dünya milletleri açısından önemi anlatılmaktadır. En eski medeniyetlerden olan Yunan medeniyetinde hürriyete çok önem verildiği ifade ediliyor. Yunan devletinden sonra kurulan Roma İmparatorluğunda insan hak ve hürriyetlerine geniş yer verilmiştir. İslam medeniyetinde insanların seçimine saygı duyulmuş zorlama yapılmamıştır.
Osmanlılar döneminde zaman zaman hürriyete yer verilmiştir. Ancak sınırlarını ve amacını aşan hürriyet devlet için zararlıdır. I. Selim zamanında fazla özgür kalan yeniçerilerin padişahın çadırını kurşunlaması gibi.
"Halkımız bilgi ve kültür seviyesi bakımından hürriyete hazır değildir." diyenler yanılmaktadır. Halkımızın tek eksiği eğitimsizliktir. Cahil bir halka hürriyet sağlanırsa devlet düzeni bozulur. Ancak halkımız cahil olmadığı için kendisi için sağlanan özgürlüğü kötüye kullanmayacaktır. Şu an bütün şartlar uygundur. Bu halk esaretten kurtulmalı özgür olmalıdır.


2. Metinde “hürriyet” ile ilişkilendirilen kavramları tespit edip defterinize yazınız.

"Vatan yurt halk hak egemenlik ilerleme bilgi kültür eğitim" vb kavramlar


3. Yazar medeni üstünlüğe sahip ülkelerin her alanda gelişmesinin sebebini neye bağlıyor?
Hürriyete önem vermelerine bağlıyor.

4. Uygarlık tarihinin çeşitli dönemlerinde söz ederek özgürlüğün ne kadar önemli olduğunu örneklerle ispatlamak istemiştir.

5. Yazara göre halkın çektiği sıkıntıların sebepleri nelerdir?
Bilgi kültür eksikliği eğitimsizlik

6. Eserin yazılış amacı nedir yazarın hedeflediği okuyucu kitlesi kimler olabilir?
Bilgi vermek aydınlatmak ve öğretmektir. Bunlardan hareketle hürriyetin bir millet için ne kadar önemli olduğunu göstermek. Hedef kitle toplumdur.

7. Metnin tamamında yazarın iletmek istediği düşünceyi (ana düşünce) belirtiniz.
Hürriyet insanlığın hakkı ve var oluşunun ve huzurunun kaynağıdır.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:36   #25 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

SAYFA 21
“Turfanda mı Turfa mı?” adlı eserle ilgili olarak aşağıdaki tabloyu doldurunuz.


Eserin yazıldığı dönemin zihniyeti ile ilişkisi
Eser dil anlatım içerik ve ileti bakımından yazıldığı dönemin zihniyetini ortaya koyar. Eserde Tanzimat döneminin önemli bir sorunu kurumsal yozlaşmalar ve bozulmalar ele alınmıştır.
Eserin olay örgüsü
1. Mansur’un çocukluğu ve ailesi
2. Mansur’un Fransa’dan İstanbul’a gelişi ve İsmail Bey ile aralarında geçen konuş*malar
3. Mansur’un Salih Efendi’nin köşkünde yaşayan Zehra’ya aşık olması
4. Mansur’un Zehra’dan vazgeçerek önce Tunus ve Beyrut’a ardından Bosna Hersek’e gitmesi
Eserde ele alman te*mel çatışma (tema)
Eserde ele alınan çatışma sosyal çözülme ile eğitim üzerine kurulmuştur.
Devlet kurumlarında ve sosyal yaşamda görülen bozulmaların temel nedeni eğitimsiz*liktir.
Eserin anlatıcısı ve anlatıcının bakış açısı
Eserin anlatıcısı yazarın kendisidir. Yazar kişilerin duygu davranış ve konuşmalarını olduğu gibi aktarır. 0 halde anlatıcının bakış açısı “ilahi bakış açısıdır. (hakim bakış açısı)
Romanda anlatılan*ların eserin yazıldı*ğı dönemle ilişkisi
On dokuzuncu yüzyılda yapılan yenilikler devlet kurumlarının düzelmesi için yeterli ol*mamıştır. Rüşvet yolsuzluk laubalilik devam etmiştir. Eğitim alanında yapılan yeni*likler yeterli değildir. Eser dönemin bu sorunlarını ele aldığı için yazıldığı dönemle ilişkilidir.
Yazar ile eser ara*sındaki ilişki
Yazar aslında eserin kahramanı olan Mansur’un düşüncelerini taşımaktadır. Mansur idealleri ve fikirleri bakımından yazarı temsil etmektedir.
Metindeki kişiler zaman mekân
Mansur: Eserin başkahramanı. Eğitimli ve idealist bir doktor ve aynı zamanda poli*tikacı.
Şeyh Salih Efendi: Mansur'un amcası.
İsmail Rüştü Bey: Mansur’un amcasının oğlu. Eğlenceye düşkün biridir. Devlet kurum- larını bir çıkar kapısı olarak görür.
Zehra: Şeyh Salih Efendi’nin kızı. Mansur’a ilgi duymaktadır fakat söyleyemez.
Reis Efendi: Mansur ile birlikte Hariciye nezaretinde çalışmıştır.

www.duslerforum.org
Sadrazam Emin Paşa: Devletin ve toplumun sorunlarına ilgisizdir.
ESERDE ZAMAN VE MEKÂN:
Eserde olay on dokuzuncu yüzyılda geçmiştir. Roman Mansur’un hayatı etra*fında geçer. Mansur’un çocukluğundan Bosna Hersek’e gittiği güne kadar olan zaman dilimi anlatılmıştır. Mekân olarak İstanbul'u görmekteyiz.
Eserde anlatılan dönemin sosyal ve siyasi hayatının özellikleri
Yenilik çalışmalarının İstanbul’daki seçkin kişilerde fazla etkili olmadığı görülmektedir. Devlet kurumları işlevini kaybetmiştir. İnsanlar devlet kurumlarından körü körüne yar*dım beklemektedir. Eğitim ve kültür eksikliği her alanda hissedilmektedir.
İsmail Rüştü Bey’in harem kadınlarıyla bakışıp gülüşmeleri ise devlet memurlarının du*rumu hakkında fikir vermektedir. Mansur Türk insanının yapı ve kültür olarak gelişmeye ve ilerlemeye müsait olduğunu ancak toplumdaki eğitimsizliğin buna engel olduğunu düşünür.
Eserde kullanılan dil ve anlatımın özellikleri
Ders kitabındaki metne bakarak eserin dili hakkında net bir bilgi veremeyiz. Çünkü verilen metin sadeleştirilmiştir. Ancak eserin dilinin dönemin şiir diline göre daha sade olduğunu söyleyebiliriz. Anlatımda diyaloglara ağırlık verilmiştir. Betimleme ve yoruma ise yer verilmemiştir.
Eserin destan masal mesnevi halk hikâyesi gibi metinlerle ilişkisi
Eser öyküleyici bir anlatıma sahip olması olaylara yer vermesi bakımından anlatmaya bağlı edebi metinlerdendir. Bu bakımdan destan masal mesnevi halk hikayesiyle ilişkilidir.
Olağanüstü bir kişi ya da duruma yer verilmediğinden destan ve ma*saldan farklıdır düzyazı biçiminde yazılması yönüyle meseneviden farklıdır..
Eserin yazıldığı dö*nemle ilgili düşün*celerim
Eserin yazıldığı dönem batılılaşma ve yenileşme sürecinin yaşandığı on dokuzuncu yüzyıldır. Bu dönemde padişahın üstünde hiçbir yetki organı yoktur. Yapılan yenilikler hayata geçirilememiştir. Toplumsal hayatta ve devletin işleyişinde birçok sıkıntı hâlâ devam etmektedir.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:37   #26 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

SAYFA 42:

SORU: Hürriyet’in Kasidesinin yazılış amacı nedir?


CEVAP: “Hürriyet”e övgü sunmak toplum ve birey için hürriyetin ne denli önemli olduğu anlatmak için …



SORU: Kasidenin ahenk özelliklerininazım biriminitemasını ve imgelerini bulunuz.


Ölçü: Aruz ölçüsü (Mefâîlün mefâîlün mefâîlün mefâilün kalıbında)
Ses Benzerlikleri: Tekrar eden "-den" ler redif "-et'ler tam kafiyedir.
Söyleyiş tarzı: Şiirin iç akışında kasidenin sunulduğu kişinin özelliklerini yansıtan kelime ve tamlamalar seçilmiştir. Namık Kemal'in kasidesi ise soyut bir konuya yazıldığı için şair çok fazla mübalağa sanatını kullanmamıştır. Bu durum şiirlerin yazıldığı ortamın zihniyetiyle yani edebî siyasi ve sosyal özelliklerime yakından ilgilidir.
Tema: Hürriyet sevgisi
İmgeler: Vatan yolunda toprak olmakhamiyet kanıyla yoğrulmak gayret-cevher zincire vurulmuş aslan hürriyetin güzel yüzü




SORU1: Tanzimat Döneminden önce yazılan klasik kasidelerinde hangi temalar işlenirdi?


CEVAP: Din ve devlet büyüklerine övgü…


SORU2: Namık Kemal’in kasidesinde işlediği tema ile klasik kasidede ele alınan temayı karşılaştırdığınızda belirlediğiniz benzerlik farklılıklar ve benzerlikler nelerdir?


Her ikisinde de övgü vardırama klasik kasidede din ve devlet büyüklerine övgü yer alırken Hürriyet Kasidesi’nde soyut bir kavram olan hürriyet övülmüştür.


SORU3: Namık Kemal’in kasidesi şiir türlerinden hangisine uygun ton ve vurguyla okunmalıdır? Neden?


CEVAP: Epik bir tonlama ve vurguyla okunmalıdır? Çünkü hürriyetin niteliğine uygun şatafatlı yiğitçemertçe kahramanca bir üslupla yazılmıştır.


SORU 4: Şiirin söyleyiş tarzı ile yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi yapısı arasında nasıl bir ilişki kurulabilir?


CEVAP: Şiirde hürriyete övgü temasının şekillendirdiği epikçe söyleyiş tarzı dönemin sosyal ve siyasi yapısıyla yakından ilgilidir.


Soru-5: Şair “bab-ı hükumet ey yareli şir-i jiyan” sözleriyle kimi ve neyi kastetmektedir?


CEVAP: Bab-ı hükumet diyerek devletin icra yetkisine sahip kurumu yani hükümet yareli şir-i jiyan (yaralı kükreyen aslan) diyerek manzumenin başından beri çizilen insan tipi kastedilmektedir.


SORU6: Şiirde geçen “miletvatandevlethürriyet” gibi kelimelerin Tanzimat döneminin tarihi ve sosyal değerleriyle ilişkisini açıklayınız.Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeleri de siz söyleyiniz.


CEVAP: Tanzimat dönemi yeni değer ve kavramlarla yeni türlerin bir arada kullanıldığı bir dönemdir. Bu devirde başlatılan sosyal siyasi askerî ekonomik idarî yenilikler insanların dünya algısını da belli oranda etkilemiştir. Eskiden insanların hürriyetle ilgili bir sorunları yoktu. Ama devrin sosyal ve siyasi yapısının etkisiyle hürriyet üzerinde konuşmak değerli bir hal aldı. Bunun en önemli sebebi Avrupa’dan ithal edilen kavramlar değer yargılarıyla Osmanlı devletinin zor bir devirden geçmesidir. Devlet savaşlarda yeniliyor ekonomisi çok kötüye gidiyordu. Bu durumda yaşayan insanlar da ülkelerinin bağımsızlığını kaybedeceğinden korkuyorlardı. Şair de hürriyet'in bu devirde yaşayanlar için neden önemli olduğunu şiirinde anlatmaya çalışmıştır. Sonuç olarak bu şiirin devrin gerçekliğini doğru bir biçimde yansıttığını söyleyebiliriz.Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeler:
“Cihangirane bir devlet çıkardık bir aşiretten> tarihi bir değeri
Mürevvet-mend olan mazluma el çekmez ianetten > sosyal değeri
Çıkar asar-ı rahmet ihtilaf-ı rey-i ümmetten > sosyal değeri


SORU 7: Şiirin temasının Tanzimat yıllarında yaşanan sosyalsiyasi gelişme ve değişmelerle ilişkisini açıklayınız.


CEVAP: Cevabı 6.soruda verildi.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:38   #27 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

Sayfa 33
1. Metinden hareketle çağdaşlaşmanın tanımını aşağıya yazınız.

Çağdaşlaşma her bakımdan içinde bulunulan zamanın gereklerini yerine getirme demektir.
2. "Bağımsız bir millet olmanın" çağdaşlaşmadaki rolünü açıklayınız.
Milletlerin varlığı bağımsızlığı gösterdiği ve göstereceği uygar eserlerle orantılıdır. Uygarlık yolunda ilerlemeyen çağdaşlaşmayan milletler hürriyet ve bağımsızlıklarını koruyamazlar. Milletlerin var olmasının şartı uygarlık yolunda ilerlemek ve başarı kazanmaktır.
3. Atatürk'ün çağdaşlaşmaya verdiği önemi açıklayınız.
Atatürk'ün bu konudaki düşünceleri:
"Gözlerinizi kapayıp yalnız yaşadığımızı farz edemeyiz. Memleketimizi bir çember içine alıp cihan ile alakasız yaşayamayız. Bilakis ileri uygar bir millet olarak uygarlık sahasının üzerinde yaşayacağız. Bu hayat ancak ilim ve fen ile olur. İlim ve fen nerede ise oradan alacağız ve her millet ferdinin kafasına koyacağız. İlim ve fen için kayıt ve şart yoktur." YORUMLAMA GÜNCELLEME
1. Tanzimat Döneminde yaşayan insanların incelediğiniz metinlerden çıkardıkları anlam ile bu eserlerin sizde uyandırdığı düşünceler aynı mıdır? Niçin?

İncelediğimiz metinlerden Tanzimat Döneminde yaşayan insanlar ile bizim ulaşacağımız anlam aynı değildir. Bizim günümüzde sahip olduğumuz demokratik düzen ve sosyal hakla o dönem insanı için henüz gerçekleşmemiştir. O dönemde padişahın halka biraz daha özgürlük tanıması isteniyordu. Oysa günümüzde demokratik bir yönetim vardır ve herkes özgür ve bağımsızdır.

2. Toplumsal düzenin aksamadan sağlıklı bir biçimde devam etmesi; insanların huzur içinde yaşamaları nelere bağlıdır?


İnsanların demokratik haklara sahip olmaları gerekir.
Herkes eşit olmalı
Toplumun ekonomik bakımdan güçlü olması
Eğitim kültür ve sanatta ilerleme sağlanmalı
Çağdaş toplumlara ayak uydurmak gerekir.
Devlet ve bireyin karşılıklı olarak sorumluluk bilincine sahip olması
Devletin halkı bir bütün olarak görmesi ayrımcılık yapmaması…

3. Padişahın mutlak ve tek yönetici olduğu bir ülkede demokratik anlamda seçimden söz edilebilir mi? Neden?

Söz edilemez. Devletin en üstündeki kişi hep kalıcıdır. Padişah mutlak otoritedir. Oysa demokratik yönetimlerde devletin yöneticileri seçimle gelir seçimle gider.

4. Ebuzziya Tevfik'in özgürlük anlayışı ile bu kavramın sizdeki çağrışımlarını karşılaştırınız. Sonuçları aşağıya yazınız.
Ebuzziya Tevfik’in özgürlük anlayışı o dönemin siyasi baskıları dolayısıyla sınırlıdır. Yazar toplumsal özgürlüğü değil bireysel özgürlüğü savunuyor. O dönemlerde toplumsal özgürlüklerden söz etmek suç sayılıyordu. Günümüzde özgürlükler daha geniştir.


5. Bir milletin çağdaş olup olmadığını hangi ölçütlere göre belirlersiniz? Tartışınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Toplumsal hayatı düzenleyen kanunlar
Yönetim şekli
Eğitim anlayışı ve eğitim sistemi
Siyasi ekonomik bağımsızlık
Sanat edebiyat
Ekonomik kalkınma
Sağlık
Bilim teknik alanlarındaki çalışmalar
Devlet-vatandaş ilişkileri


6. Mizancı Murat ve Ebuziyya Tevfik'in metinlerini oluşturan Tanzimat Dönemi zihniyetini belirleyiniz.

Metinlerden hareketle “hürriyet adalet eşitlik” düşüncelerine önem verildiği görülüyor. Bu düşünceler Tanzimat Döneminin zihniyetini yansıtır.


SAYFA 13 TE BULUNAN ETKİNLİKLER:
1-Paragraf için belirlenen başlıklar sırasıyla:
Gerilemenin başlayışı
Bunalımdan kurtulma arayışları
Alınan İlk Önlemler
Tanzimat fermanının içeriği
Sosyal yaşamdaki değişim
Eğitimde ve düşünce hayatında yenilikler
Yenileşme çabaları amacına ulaştı mı?

2- Bu bozulma devlet yapısındaki bozulmanın göstergesidir. Askeri alandaki bozulmalar ve gerilemeler osmanlının batı karşısındaki gücünü kaybettiğini gösteriri.


3- Ticart yollarının değişmesi kapitilasyonlarmodern üretim teknolojisinden uzak kalmaları


4- Diyarı küfür sözüyle gayrı müslim ülkeri yani avrupayı kastetmiştir. Avrupayı gzerken modern şehirler ve saraylar gören şari islam ülkerini gezdiğinde virane olmuş bakımsız bir memleket görüyor.


5-Sadulah paşa Osmanlı devletinde avrupada olduğu gibi özel sektörün gelişeceğini halkın özgür bir şekilde ve kanunların verdiği hakları kulanarak ilerleyeceğini ümit ediyor.


6-*Osmanlı bir çok anlamda batının gerisinde kalmıştır* avrupada mimari çok gelişmiştir * avrupanın ekonomisi oldukça iyi durumddır * somanlı batıyı örnek almalıdır.


7- Osmanlı devletinde sosyalsiyasal hukuksal askeri ekonomik hayatta batı standartlarına ulaşmak için tanzimat fermanı kabul edilmiştir.


8- Gayrımüslim halkla müslüman halkın eşit haklara sahip olmasını gerektiğinin savunmuşlardır.


Diğer taraftan çöküşü durdurmak için batılı devletler örnek alınmalı ekonomi ve bilimde batıdan esinlenmelidir.

SAYFA 13 TE BULUNAN YORUMLA VE GÜNCELLEME:
1- bilim öenm vermeliyiz
Ciddiyetle ve dürüst çalışmalayız
Sanat alanındaki gelişmeleri takip etmeliyiz
eğitimde modern ve çağdaş ilkelere yönelmeliyiz
insanlara özgür düşünce ortamı sağlamalıyız

2- Herkes eşit haklara sahip olmalıdır
Birlik ev beraberlik duygusu geliştirilmelidir
güçlü bir orduya sahip olunmalıdır
ordu son teknolojilerle donatılmalıdır
3- Ekonomik özgürlük: Maddi varlıklaro işletme ve serbest şeklde değerlendirme hürriyetidir. İnsannın ekonomik özgürlüğü denince elindeki sermayeyi dilediğince kullanmasıdır. Devletteki ekonomik özgürlük ise serbest ticaret yapmasıdır.

*devletin ekonomik politikası başarısız
üretim ve tüketim arasında dengesizlik vardır
devlette vergi denetimi zayıftır
sanayi ve endüstri kuruluşları yetersizdir.
gelir düzeyinde dengesizlik vardır.

Sayfa 16:
8 d
9 d
10 e

11.SORU İÇİN CEVAP:
merkezi yöentimde bozukluk
ekonomide bozukluk
askeri sistemde bozukluk
sosyaleğitim sisteminde bozulmalar
sitanbul anltşması
iç isaynlar ve sonuçları
istanbul ayaklanmaları

12.soru cevabı:
ali suavinamık kemalahmet mithatşinasi
ziya paşa
hüseyin avni paşa süleyman paşa

13.soru cevabı:
Yönetim şeklini değiştirmek
yenilikler yetrli değl
hürriyetadalet ve hukuk alanında daha iyi yenilikler yapılmalı
özel mülkiyet hakkı genişletilmeli
eğitimde köklü reformlara ihtiyaç var
padişahın yetkileri sınırlandıorılmalıdır
ordu harcamaları kısıtlanmalı
orduda köklü değişime ihtiyaç var

tanzimat fermanı eşitlik
medrese geleneksel eğitim
darülfünun modern eğitim
romantizm boşta kalıyor
pozitivizm deney ve gözlem olacak.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:38   #28 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

Sayfa 35
Hangi temada yazılmıs siirleri beğenerek okur ve ezberlersiniz niçin? diye sorulmuş burada beğendiğin şiirlerin türünü yazman gerekiyor konusunu yani. Aşk Şiirleri vatan ile ilgili şiirler arkadaşlık vb. temalı şiirlerden birini sevdiğini söyleyeceksin. Onu açıklayacaksın yani.. Bu 2 soru sana sorulduğu için sayfa 35in cevabını senin vermen gerekiyor.

Sayfa 37
SORU1: Tanzimat Döneminden önce yazılan klasik kasidelerinde hangi temalar işlenirdi?


CEVAP: Din ve devlet büyüklerine övgü…



SORU2: Namık Kemal’in kasidesinde işlediği tema ile klasik kasidede ele alınan temayı karşılaştırdığınızda belirlediğiniz benzerlik farklılıklar ve benzerlikler nelerdir?



Her ikisinde de övgü vardır
ama klasik kasidede din ve devlet büyüklerine övgü yer alırken Hürriyet Kasidesi’nde soyut bir kavram olan hürriyet övülmüştür.


SORU3: Namık Kemal’in kasidesi şiir türlerinden hangisine uygun ton ve vurguyla okunmalıdır? Neden?



CEVAP: Epik bir tonlama ve vurguyla okunmalıdır? Çünkü hürriyetin niteliğine uygun şatafatlı yiğitçe
mertçe kahramanca bir üslupla yazılmıştır.


SORU 4: Şiirin söyleyiş tarzı ile yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi yapısı arasında nasıl bir ilişki kurulabilir?



CEVAP: Şiirde hürriyete övgü temasının şekillendirdiği epikçe söyleyiş tarzı dönemin sosyal ve siyasi yapısıyla yakından ilgilidir.



Soru-5: Şair “bab-ı hükumet
ey yareli şir-i jiyan” sözleriyle kimi ve neyi kastetmektedir?


CEVAP: Bab-ı hükumet diyerek devletin icra yetkisine sahip kurumu yani hükümet
yareli şir-i jiyan (yaralı kükreyen aslan) diyerek manzumenin başından beri çizilen insan tipi kastedilmektedir.


SORU6: Şiirde geçen “milet
vatandevlethürriyet” gibi kelimelerin Tanzimat döneminin tarihi ve sosyal değerleriyle ilişkisini açıklayınız.Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeleri de siz söyleyiniz.


CEVAP: Tanzimat dönemi
yeni değer ve kavramlarla yeni türlerin bir arada kullanıldığı bir dönemdir. Bu devirde başlatılan sosyal siyasi askerî ekonomik idarî yenilikler insanların dünya algısını da belli oranda etkilemiştir. Eskiden insanların hürriyetle ilgili bir sorunları yoktu. Ama devrin sosyal ve siyasi yapısının etkisiyle hürriyet üzerinde konuşmak değerli bir hal aldı. Bunun en önemli sebebi Avrupa’dan ithal edilen kavramlar değer yargılarıyla Osmanlı devletinin zor bir devirden geçmesidir. Devlet savaşlarda yeniliyor ekonomisi çok kötüye gidiyordu. Bu durumda yaşayan insanlar da ülkelerinin bağımsızlığını kaybedeceğinden korkuyorlardı. Şair de hürriyet'in bu devirde yaşayanlar için neden önemli olduğunu şiirinde anlatmaya çalışmıştır. Sonuç olarak bu şiirin devrin gerçekliğini doğru bir biçimde yansıttığını söyleyebiliriz.Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeler:
“Cihangirane bir devlet çıkardık bir aşiretten> tarihi bir değeri
Mürevvet-mend olan mazluma el çekmez ianetten > sosyal değeri
Çıkar asar-ı rahmet ihtilaf-ı rey-i ümmetten > sosyal değeri


SORU 7: Şiirin temasının Tanzimat yıllarında yaşanan sosyal
siyasi gelişme ve değişmelerle ilişkisini açıklayınız.


CEVAP: Cevabı 6.soruda verildi.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Reklam Alanı
Alt 28 Aralık 2012, 18:39   #29 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

SAYFA 38

II. ÜNİTE
Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler

8. "Dönersem *****yim millet yolunda bir azîmetten / Anılsın mesleğimde çektiğim cevr ü meşakkatler" dizelerinde hangi şahıs veya iyelik eki kullanılmıştır? Aynı şahıs ekinin kullanıldığı diğer örnekleri metinden bulup tahtaya sıralayınız. Bu kullanımları şiirin on beşinci on altıncı on yedinci beyitlerindeki şahıs ifade eden sözcük ve eklerle karşılaştırınız. Tespitlerinizi sözlü olarak ifade ediniz.

Şiirden alınan bu beyitlerde 1. tekil kişi eki (ben) kullanılmıştır. 15 16 ve 17. beyitlerde ise 1. çoğul kişi (biz) kullanılmıştır.



9. "Hürriyet Kasidesi" ile aynı temayı işleyen divan şiiri örneklerinin (gazel kaside rubai şarkı murabba vb.) bulunup bulunmadığını söyleyiniz.
"Hürriyet" teması Tanzimat edebiyatında işlenen bir temadır. Divan şiirinde bu temayı işleyen şiir yoktur.

a. "Hürriyet Kasidesi" ile aynı temayı işleyen günümüz şiirini şiir okuma tekniğine dikkat ederek arkadaşlarınıza okuyunuz. İki şiiri hürriyet kavramının işlenişi açısından karşılaştırınız. Sonuçları sözlü olarak ifade ediniz.


b. "Hürriyet Kasidesi"nde işlenen tema günümüz insanının hayatında nasıl bir yere ve öneme sahiptir? Konuyla ilgili düşüncelerinizi bir paragrafta ifade ediniz ve arkadaşlarınızla paylaşınız.
Özgürlük demokrasilerin vazgeçilmez bir unsurudur. Özgürlük olmadan demokrasi olmaz. Demokrasilerde halk özgür iradeyle yönetime gelecekleri seçer beğenmediklerini değiştirir. Kişilerin haklarının olması için özgür olmaları gerekir. Özgürlüğün olmadığı yerde hak ve hukuktan bahsedilemez. Bu bakımlardan günümüz toplumlarında özgürlük çok önemli bir kavramdır.

Avrupa'da Orta Çağ sonrasında yaşanan "Aydınlanma Dönemi" ile ilgili kısa bilgi veriniz. Tanzimat şiirinde görülen yeni kavramların "Aydınlanma Dönemi" ile ilişkisi nasıldır?
Tanzimat şiirinde görülen ‘‘akıl ilerleme deney hürriyet” kavramları Aydınlanma düşüncesiyle ilişkilidir. Çünkü Aydınlanma Dönemi Ortaçağ’da hüküm süren dünya görüşüne karşı yeni bir dünya görüşünün ortaya çıkması ve temellendirilmesidir. Bu düşünceye göre aklın aydınlattığı kesin doğrulara ve bilginin ilerlemesine dayanan entelektüel bir kültür egemen olmalı ve kültür sonsuz şekilde ilerlemelidir. Böylece ilerleme ideali insanın geleneğin köleliğinden kurtularak sürekli mutluluk ve özgürlük yolunda gelişeceği düşüncesine dayandırılır.

10. Namık Kemal'in bu kasidesi lirik didaktik (öğretici) epik satirik dramatik şiir türlerinden hangisine daha yakındır? Şairin eserde yeni kavramları ne amaçla kullandığını "Aydınlanma Dönemi" ile ilgili araştırmanızın yardımıyla belirleyiniz.
Şiir kaside nazım biçimiyle yazılmış olsa da şiirde hürriyet temasından hareketle yiğitlik ön plana çıkıyor. Bu yönüyle şiir epik şiir özelliği taşıyor. Devrin yönetimine eleştiriler yöneltiliyor. Bu yönüyle satirik şiir özelliği de taşıyor. Şiirde hürriyetin önemine vurgu yapılması Aydınlanam Dönemi düşüncesiyle ilişkilidir.
11. İncelediğiniz şiir "Sanat toplum içindir." "Sanat sanat içindir." anlayışlarından hangisine örnektir? Şiirden vereceğiniz örneklerle düşüncenizi açıklayınız.
Sanat toplum içindir anlayışı vardır.

12. Kasidenin divan ve Tanzimat şiiri geleneğiyle ilişkisini açıklayınız. Şiirin klasik kasidenin hangi özelliklerini yansıttığını belirleyiniz.
Kasideler divan edebiyatında padişahı devlet adamlarını din büyüklerini övmek amacıyla yazılırdı. Namık Kemal Hürriyet Kasidesi'nde bir kişiyi övmemiş soyut bir kavramı yüceltmiştir.
Hürriyet Kasidesi'nin divan edebiyatındaki kasidelere benzer yönleri:
Nazım birimi benzer: Beyitler halinde yazılmış.
Ölçüsü aynı: Aruz ölçüsü kullanılmış.
Kafiye düzeni: aa ba ca da...
Dil olarak az da olsa yakınlık var. Divan edebiyatındaki kasidelerin dili oldukça ağır. Bu kasidenin dili divan edebiyatı kasidelerine göre biraz sade ama istenen sadelikte değil.
SAYFA 39

a. Şiirden ve araştırmanızdan hareketle Namık Kemal'in fikrî ve edebî yönüyle ilgili düşüncelerinizi aşağıya sıralayınız.
Namık Kemal vatan şairi olarak tanınmıştır. Vatan millet adalet hürriyet kavramlarına büyük önem verir. Ona göre vatanın kurtuluşu özgür ve bağımsız olmasından geçer. Sanat toplum içindir anlayışıyla hareket etmiştir. Şiirin içeriğinde değişiklik yapmış ama biçimde divan şiiri özelliklerini kullanmıştır. Hürriyet Kasidesi şiirinde konu bütünlüğüne önem vermiştir.

b. Edebiyatımızda ilk kez Namık Kemal tarafından kullanılan kelime ve kelime gruplarını arkadaşlarınızla paylaşınız.
hürriyet vatan millet kavramları

14. Şimdiye kadar edindiğiniz bilgilerin ışığında bu şiirin Namık Kemal'in fikirlerini ne derecede yansıttığını şiirden vereceğiniz örneklerle açıklayınız.
Namık Kemal düşüncelerini dile getirmekten çekinmeyen cesur bir şairdir. Vatan ve hürriyet şair için vazgeçilmez değerlerdir. Devlette üst düzey görevlerde yer almış devlet yönetiminde bazı yanlışlıkları gördüğü için bu görevlerinden ayrılmıştır. (Hürriyet Kasidesi ilk beyitler) Gördüğü her yanlışı eleştirmiş halka hizmet etmeyi birinci görev edinmiştir.

sayfa 40

1. Tanzimat'tan önce yazılan klasik gazellerde hangi temaların işlendiğini söyleyiniz.
1. Tanzimat öncesindeki gazellerde aşk kadın şarap tabiat güzellikleri gibi temalar işlenmiştir.

2. Ziya Paşa'nın gazelinde işlediği tema ile klasik gazelde ele alınan temayı karşılaştırınız. Karşılaştırma sonucunda belirlediğiniz benzerlik ya da farklılıkları defterinize yazınız.
2. Klasik gazelde bireysel duyarlılıklar ve temalar işlenirken Ziya Paşa’nın gazelinde toplumsal sorunlar ele alınmıştır.
3. Ziya Paşa'nın gazeli lirik şiir okurken kullanılan vurgu ve tonlama ile okunabilir mi? Düşüncelerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
3. Tema bir şiirin vurgu ve tonlamasının nasıl olacağını belirleyen en önemli öğelerdendir. Ziya Paşa’nın şiiri lirik bir şekilde okunmaya müsait değildir çünkü bu gazelde bir eleştiri söz konusudur.
4. Bu gazel işlediği tema ve temayı ele alış biçimi söyleyişi yönünden halk şiirindeki hangi nazım türüne benzemektedir?
Gazelde eleştirel bir bakış var. Bu bakımdan halk şiirindeki "taşlama"ya benzemektedir. Halk edebiyatında koşma nazım şeklinin bir türü olan taşlamalarda kişilerin veya toplumun aksak yönleri eleştirilir. (Divan edebiyatında kişilerin veya toplumun yerildiği şiirlere "hicviye" dendiğini belirtelim.)

5. Şiirin söyleyiş tarzı ile yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi yapısı arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.
Şiirde Osmanlının çağın gerisinde kalması konusu işlendiği için dönemin siyasi ve sosyal yapısı yansıtılmıştır.

6. Şair "Diyâr-ı küfr mülk-i İslâm Dârü'ş-şifâ-yı Bâb-ı Âlî' sözleriyle kimi neyi nereleri kastetmektedir?
Diyar- küfr: Batı Avrupa ülkeleri
Mülk-i İslam: İslam ülkeleri Osmanlı Devleti
Dârü'ş-şifa-yı Bâb-ı Âli: Babıali İstanbul hükümet

7. Şiirde geçen "hükümet virâne kâşâne meclis" gibi kelimelerin Tanzimat Döneminin tarihî ve sosyal değerleriyle ilişkisini açıklayınız. Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeleri söyleyiniz.
“hükümet virâne kâşâne meclis” gibi kavramlar Tanzimat döneminin Batılılaşan ve gerileyen iki farklı yüzünü ortaya koyar. Bir yanda yenileşme sürecine girmiş lüks hayat süren bir toplum kesimi öte yandan yoksul işsiz bir halk... Hükümet ve meclis kelimeleri dönemin yeni siyasi anlayışlarını kâşâne kelimesi modern yaşamın mimarisini virane ise geri kalmış yoksul halkın durumunu ifade eder.
8. Şiirde işlenen temanın Tanzimat yıllarında yaşanan sosyal siyasi gelişme ve değişmelerle ilişkisini tartışınız. Ulaştığınız sonuçları defterinize yazınız.
Şiirde Osmanlının geri kalma nedenleri üzerinde durulmuş Tanzimat Döneminde yapılan yenilik ve değişimlerin tam anlamıyla karşılığını bulmadığı yenileşme çabalarının fazla etkisinin hissedilmediğini görüyoruz.

9. "Gördüm dolaşdım" eylemlerinde hangi şahıs eki kullanılmıştır? Aynı şahıs ekinin kullanıldığı diğer örnekleri metinden bulup tahtaya sıralayınız. Daha sonra bu örneklerden yola çıkarak şiirde ele alınan temanın bireyle ilişkisini belirleyiniz.
Gördüm dolaşdım” eylemlerinde birinci tekil şahıs eki kullanılmıştır? Şiirde “bulundum görmedim gitdi yolum düşdü çok durmadım” gibi sözcüklerde de birinci tekil kişi eki kullanılmıştır.
Ziya Paşa birinci tekil kişi eki kullanarak olumsuz duruma bizzat şahit olduğunu ifade etmiş.
Şair şiirde belirtilen olumsuz durumu kendisi görmüş. Buradan şu sonuç da çıkabilir: Şair bir aydın olarak olumsuz tabloyu görüyor aydınlar adına dile getiriyor; ama yöneticiler bu yanlışlıkları ya fark etmiyor ya da görmezden geliyor.

10. İncelediğiniz şiirle aynı temada yazılmış divan şiirlerinin olup olmadığını söyleyiniz.
Divan şairlerinden Nef'i' Fuzuli; hiciv türünde şiir yazarak zaman zaman yöneticileri eleştirmişlerdir. Nabi'nin toplumsal konulu şiirleri vardır.
11. Ziya Paşa şiirinde o dönem için yeni sayılabilecek hangi kavramları kullanmaktadır? Tespit ettiğiniz yeni kavramları tahtaya sıralayınız. Bu kavramların "Aydınlanma Dönemi" düşüncesi ile ilişkisini belirleyiniz.
"Hükümet filozof Eflatun" gibi sözcükler o dönem için yeni sayılabilecek kavramlardır. Ziya Paşa Aydınlanma Döneminin etkisini hisstemiş bilime aklın üstünlüğüne önem vermiştir.

12. İncelediğiniz şiir "Sanat toplum içindir." "Sanat sanat içindir." anlayışlarından hangisine örnektir? Şiirden vereceğiniz örneklerle düşüncenizi açıklayınız.
Sanat toplum içindir anlayışıyla yazılmıştır. İlk beyti örnek verebiliriz.
13. Namık Kemal'in kasidesini işlerken klasisizm ve romantizmin özelliklerini öğrenmiştiniz. Her iki akımın özelliklerini hatırlayınız. Ziya Paşa'nın şiirinde klasisizm ve romantizmden hangisinin izleri görülmektedir? Açıklayınız.
Romantizmin etkisi vardır.

14. İşlediğiniz gazelin divan ve Tanzimat şiiri geleneğiyle ilişkisini klasik gazelin hangi özelliklerini yansıttığını belirleyiniz.
.Ziya Paşa’nın gazeli biçim ve ölçü bakımından klasik gazelin tüm özelliklerini taşır. Ancak tema bakımından farklılık gösterir. Klasik gazelde “aşk tabiat sevgilinin güzelliği” gibi bireysel konular işlenirken Ziya Paşa gazelinde toplumsal sorunlara değinmiştir.

15. Bu şiir hakkındaki düşüncelerinizi şiirin size hissettirdiklerini arkadaşlarınızla paylaşınız.

16. İncelediğiniz şiirden ve araştırmanızdan hareketle Ziya Paşa'nın fikrî ve edebî yönünü maddeler hâlinde defterinize yazınız.
. Ziya Paşa’nın fikrî ve edebi yönü:

• Doğu kültürüyle yetişmiş sonradan Batı edebiyatına yönelmiştir.

• Düşünce olarak yenilikçi olmasına rağmen eserlerinde eskiyi divan şiiri geleneğini devam ettirmiştir.

• Eski-yeni edebiyatlar arasında hep bir ikilemde kalmıştır.

• Gazel kaside terkib-i bend ve terci-i bend gibi eski biçimlerle "insan yaşam kâinat" gibi metafizik temaları ele almıştır.

• "Yolsuzluk rüşvet adaletsizlik" gibi olumsuzlukları işlemiştir.

• Özlü bir söyleyişi olan sanatçının birçok dizesi halk arasında atasözü gibi kullanılır.

• Nesirleriyle yeni edebiyatın oluşmasına katkı yapmıştır. Tercümeleriyle edebiyatın Batılılaşmasına yardım etmiştir.

• Eleştiri türünde çok önemli yazılar kaleme almıştır. "Şiir ve İnşa" adlı makalesinde halk dilini ve halk şiirini savunduğu hâlde "Hârâbat" adlı divan şiiri antolojisinin ön sözünde divan edebiyatını yüceltmiştir.

• Hem şiir hem de nesir yönü güçlüdür.

• Eserlerinin sağlam bir dili ve yapısı vardır.

17. Şimdiye kadar edindiğiniz bilgilerin ışığında bu şiirin Ziya Paşa'nın fikirlerini ne derecede yansıttığını şiirden vereceğiniz örneklerle açıklayınız.
Şiirin genelinde Ziya Paşa’nın fikirleri ve edebi anlayışı hissedilebilir. “Meclis meyhane eğlence yeri şarap Eflatun Filozof hükümet...” sözcüklerinin bir kısmı divan şiirine bir kısmı da modern çağa aittir. Ziya Paşa her iki kültürü de çok iyi özümsemiş bir yazar olarak bu şiirinde doğu-batı mukayesesi yapmıştır.





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Alt 28 Aralık 2012, 18:48   #30 (permalink)
Yαn Odαdαn Gelen Melodiler Gibidir Ses Ayαrı


- Ợuαяαnтinє. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
Üyelik tarihi: 28 Nisan 2012
Nerden: ♥◊♣♠
(Mesajlar): 15.773
(Konular): 5327
Burç:
Renkli Para : 727928
Aldığı Beğeni: 2553
Beğendikleri: 945
Ruh Halim: Acimasiz
Takım :
ÖdülleriÜye Ödülleri: 5
Oscar Ödülü Teşekkür Plaketi Oscar Ödülü Oscar Ödülü Oscar Ödülü 
Standart

SAYFA 37
II. ÜNİTE
Coşku ve Heyecanı Dile Getiren Metinler

Bu şiirin yazılış amacının ne olabileceği konusunda beyin fırtınası yapınız. Konuyla ilgili ileri sürülen görüşleri arkadaşlarınızla değerlendiriniz. Şiirin yazılış amacı olarak belirlediğiniz fikirleri uygun başlık altında defterinize yazınız.

Hürriyet Kasidesi adlı şiir "hürriyet"i övmek toplum ve birey için hürriyetin ne kadar önemli olduğunu ortaya koymak amacıyla yazılmıştır.

Dokuzuncu sınıfta öğrendiğiniz şiir inceleme yöntemine göre kasidenin ahenk özelliklerini nazım birimini temasını ve imgelerini bulup aşağıdaki tablonun ilgili bölümüne yazınız.




1. Tanzimat Döneminden önce yazılan klasik kasidelerde hangi temalar işlenirdi?

Divan edebiyatında yazılan kasidelerde çoğunlukla padişahlar devlet büyükleri övülmüştür.

2. Namık Kemal'in kasidesinde işlediği tema ile klasik kasidede ele alınan temayı karşılaştırınız. Karşılaştırma sonucunda belirlediğiniz benzerlik ya da farklılıkları defterinize yazınız.


KLASİK KASİDELERDE İŞLENEN TEMALARin ve devlet büyüklerine övgü tasavvuf ve ahlak aşk tabiat güzellikleri

HÜRRİYET KASİDESİNDE İŞLENENEN TEMA: "Hürriyet" toplumsal tema işlenmiştir.


3. Lirik epik veya didaktik şiirler birbirlerinden farklı ton ve vurguyla okunur. Namık Kemal'in kasidesi bu şiir türlerinden hangisine uygun ton ve vurguyla okunmalıdır? Neden?


Epik bir tonlama ve vurguyla okunmalıdır. Çünkü şiir hürriyetin niteliğine uygun olarak yiğitçe mertçe bir üslupla yazılmıştır.

4. Şiirin söyleyiş tarzı ile yazıldığı dönemin sosyal ve siyasi yapısı arasında nasıl bir ilişki olduğunu açıklayınız.

Şiirde hürriyete övgü temasının şekillendirdiği epikçe söyleyiş tarzı dönemin sosyal ve siyasi yapısıyla yakından ilgilidir.

Şiiri beş bölüme ayırmanız istenseydi bunu neye göre yapardınız? Bu beş bölümün başlangıç ve bitiş birimlerini birimler arasındaki bağlantıyı aşağıdaki tabloya yazınız.
Şiiri beş bölüme ayırmamız gerekseydi

1 Bölüm: 1-4. beyitler-Millete duyulan sevgi ve hürmet

2. Bölüm 5-8. beyitler: Dünya zevklerine tapan insanlar

3. Bölüm: 9-14. beyitler: Azimli olmak çalışmak tevekkül etmek

4. Bölüm: 15-23. beyitler: Osmanlının yiğitliği hürriyet sevdası

5. Bölüm 24. - .... beyitler: Hürriyete övgüler

Şiirin birkaç beyitini çıkardığınızda söyleyişte ahenkte anlamda aksaklık eksiklik veya bozulma olup olmayacağını tartışınız. Ulaştığınız sonucu defterinize yazınız.

Şiirin birkaç beytini çıkardığımızda söyleyişte ahenkte anlamda bozulma olur. Şiirin anlam bütünlüğü kaybolur. Bu da Tanzimat dönemi şiirlerinde konu ve anlam bütünlüğüne önem verildiğini gösterir.

5. Şair "bâb-ı hükümet ey yâreli şîr-i jiyân" sözleriyle kimi veya neyi kastetmektedir?

bâb-ı hükümet: hükümet kapısı - hükümet kastediliyor. yâreli şîr-i jiyân: (yaralı kükreyen aslan) milleti halkı kastediyor.

6. Şiirde geçen "millet vatan devlet hürriyet" gibi kelimelerin Tanzimat Döneminin tarihî ve sosyal değerleriyle ilişkisini açıklayınız. Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeleri de siz söyleyiniz.

7. Şiirde işlenen temanın Tanzimat yıllarında yaşanan sosyal siyasi gelişme ve değişmelerle ilişkisini açıklayınız.

Tanzimat donemi yeni değer ve kavramlarla yeni türlerin bir arada kullanıldığı bir dönemdir. Bu devirde başlatılan sosyal siyasi askerî ekonomik İdarî yenilikler insanların dünya algısını da belli oranda etkilemiştir. Eskiden insanların hürriyetle ilgili bir sorunları yoktu. Ama devrin sosyal ve siyasi yapısının etkisiyle hürriyet üzerinde konuşmak değerli bir hâl aldı. Bunun en önemli sebebi Osmanlı devletinin zor bir devirden geçmesidir. Devlet savaşlarda yeniliyor ekonomik yönden kötüye gidiyordu. Bu durumda yaşayan insanlar da ülkelerinin bağımsızlığını kaybedeceğinden korkuyorlardı. Şair de hürriyet'in bu devirde yaşayanlar için neden önemli olduğunu şiirinde anlatmaya çalışmıştır. Sonuç olarak bu şiirin devrin gerçekliğini doğru bir biçimde yansıttığını söyleyebiliriz. Dönemin anlayışını ve değerlerini yansıtan diğer kelimeler:

“Cihangirane bir devlet çıkardık bir aşiretten —> tarihi bir değeri

Mürevvet-mend olan mazluma el çekmez ianetten —> sosyal değeri

Çıkar asar-ı rahmet ihtilaf-ı rey-i ümmetten —> sosyal değeri





"










"
- Ợuαяαnтinє. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı
Yeni Konu Aç Cevap Yaz

Etiketler
11, 11 sınıf edebiyat kitabı cevapları, 11 sınıf edebiyat kitabı etkinlik cevapları, 11 sınıf edebiyat kitabı soruları cevapları, 11 sınıf edebiyat kitabının cevapları, cevapları, edebiyat kitabı cevapları, edebiyat kitabı etkinlik cevapları, edebiyat kitabı soru cevapları, edebiyatı, kitabı, lise edebiyat kitabı cevapları, sınıf, türk


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Forum Renkli Sosyal Medya
Forumrenkli Facebook Forumrenkli Twitter Forumrenkli RSS
Forum Renkli Desteklediklerimiz

Forum Renkli Yasal Uyarı!

Forum Renkli Türkiye'nin en renkli eğlence ve bilgi paylaşım platformudur. Hukuka, yasalara, telif ve kişilik haklarına bağlıdır. "5651 sayılı yasada" belirtilen "Yer Sağlayıcı" olarak hizmet sunmaktadır. İlgili yasaya göre site yönetiminin tüm içerikleri kontrol etme yükümlülüğü yoktur. Bu sebep ile sitemiz, uyarıları dikkate alarak yasa dışı paylaşımlar hakkında gerekli işlemleri yapmaktadır. Oluşabilecek yasal sorumluluklar "Üyelerimize" aittir.

Forum Renkli; Arkadaşlık, Dostluk, Eğlence, Paylaşım, Msn Nickleri, Msn Sözleri, Msn Avatarları, Ödüllü Yarışmalar, Msn Sözleri, Şiirler, Şarkılar, Moda, Sağlık, Tv, Dizi, Film, Komik, Komik Resimler, Komik Videolar, Haberler, Spor Haberleri ve Güncel Bilgi Paylaşımı gibi konuların kullanıcıları tarafından önceden onay almadan anında yayınlayabildikleri bir forumdur.

Copyright© 2011 - 2013, ForumRenkli.com® Tüm Hakları Saklıdır.


Forum Renkli Alexa Forum Renkli Sitemap



vBulletin® Version 3.8.7 ile güçlendirilmiştir.
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd
Inactive Reminders By Realdizayn

Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.1 ©2011, Crawlability, Inc.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557